FarmPhoto.com - Farming like you've never seen it before.
T3RRA Cutta
Thread #134098 / / Total number of messages: 21 / Thread View Count: 4354 / Add thread to favorites:
4020series 134098 160 D219 whit frozen engine either
D219 whit frozen engine
Dit is de Mc-Cormick D219 van een kennis van ons die last
heeft van een kapotgevroren blok..
de eigenaar had de trekker afgelopen winter niet
binnengezet, omdat ie dacht dat er geen water meer in zat,
omdat ie iets lekte langs een slangenklem.... Niet dus.. :-\
koelvloeistof of ontkalkt warer heeft de trekker nog nooit
gezien, zoals ook op de foto te zien.. ;-)
Erg jammer dat dit juist bij dit mooie exemplaar moest
gebeuren, ik heb er velen in een veel slechtere conditie
gezien, maar bij deze werkt alles nog...

zoals op de volgende foto te zien is het blok rechts onder
de waterpomp (op de foto gedemonteerd, vandaar dat gat :-P)
kapotgevroren. Deze scheur is zodanig groot dat de trekker
zonder moeite binnen 5 minuten een hele emmer (10 liter)
water naar buiten weet te gooien.
Nu is de vraag hoe verhelpen we deze storing....

We hebben er al een lasser bij gehad, maar deze vermoed dat
het erg moeilijk is om het blok te lassen, i.v.m. met de
enorme krimp van het gietijzer als het na het lassen weer
afkoeld. Je zal het blok dan eigenlijk voor het lassen in
zijn geheel moeten verhitten, en naderhand langzaam laten
afkoelen, maar ook dan is het de vraag of deze dan heel
blijft..

Ook vragen wij ons af wat er eventueel allemaal van binnen
kapot gevroren zou kunnen zijn....

Weet iemand meschien een andere oplossing om het blok weer
waterdicht te krijgen, lijmen meschien??, eventuele
suggestie's zijn altijd welkom!!

we willen deze D 219, als t blok weer gemaakt is helemaal
gaan opknappen.

alvast bedankt!
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
hier de locatie van de scheur, deze is op de foto nochtans
moeilijk te zien..

heeft iemand enig iedee hoe we deze scheur op een goede
manier kunnen dichten!?

bedankt alvast!
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
Vergeet het dicht maken maar, laat het namaken of koop een
onderdeel van een sloop trekker.
Zelf zou ik aan zoiets al niet meer beginnen wegens
waarschijnlijk te hoge kosten.
De vader van een kameraad van mij had ook zo'n soort trekker
met het zelfde probleem, en die heeft hij toen verkocht en
een tef weer gekocht.
dat lijkt mij nu ook gewoon het beste om een andere oldtimer
weer te kopen
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
JD. scheur loopt waarschijnlijk door tot tegen de
koppakking, heb ooit eens een gescheurd blok gerepareerd met
M6 boutjes, gewoon gaatje boren aan begin of eind van de
barst, draad niet geheel door tappen, boutje indraaien met
loctite tot het klem loopt, daarna vlakslijpen gelijk met
buitenkant gietstuk,volgend gat zo boren dat je net ongeveer
20% van voorgaande boutje mee weg boort,enzovoort, zou in
jou geval beginnen aan de bovenkant zodanig dat je eerste
boutje ietskes boven je motorblok uitsteekt zodat je het
later als de loctite goed is uitgehard terug vlak kunt
maken, zou dan wel de zwan de culase iets insmeren met een
hitte bestendige vloeibare dichting, gaatjes net niet
doorboren tot in waterkanaal, succes! P.S. ik voeg zelf
altijd een buzeke radweld van Holts toe in mijn oldtimers(op
voorhand) Edwin
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
Als een blok kapot gevroren is wordt het soms toch ook nog
wel eens gelast? Als het op een "makkelijkere" plek is waar
ie is gescheurd.
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
Bedankt Edwin, dat is zeker t proberen waard!, alhoewel deze
scheur wel precies op een hoek zit..., zal wel niet erg
meevallen:-\, maar we gaan t proberen!!
leuke bezigheid voor de lange winteravondjes :-)

Patrick.
Omdat de trekker verder nog zo goed is vind ik t zonde om m
helemaal af te danken, en zo'n 2e hands motorblok, daar moet
je ook maar net effe tegenaan lopen... vandaar hoopte ik dat
iemand van hier nog een oplossing had.

Had ik alleen nog n paar vraagjes, ik heb er wel een beetje
verstand van, maar alle vaktermen..... wat is bijvoorbeeld
"zwan de culase" precies?

en "een buzeke radweld" van Holts is dat een toevoeging aan
de koelvloeistof / antivries?
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
Johan, bedankt voor je suggestie, maar meschien slim om in t
vervolg eerst de hele text even te lezen.. ;-)
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
Dan zal het misschien wat anders omschreven staan bij mij,
maar dat was nou juist bedoeld op dat stukje van jou. Want
ik heb wel meer gehoord en gelezen dat het weleens werd
gedaan, heb eigelijk zelf nog nooit een andere oplossing
gehoord dan dat ze hem dichtlassen. ;-)
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
nogmaals n quote uit het eerste berichtje van de psot,
speciaal voor Johan...

"We hebben er al een lasser bij gehad, maar deze vermoed dat
het erg moeilijk is om het blok te lassen, i.v.m. met de
enorme krimp van het gietijzer als het na het lassen weer
afkoeld. Je zal het blok dan eigenlijk voor het lassen in
zijn geheel moeten verhitten, en naderhand langzaam laten
afkoelen, maar ook dan is het de vraag of deze dan heel
blijft.."
dat gaat toch over de mogelijkheid lassen?? :-P
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
JD. sorry voor de vaktermen, t,komt door al die belgen hier
een zwan is een pakking, een culasse is cylinderkop in,t
frans en rad-weld is vloeibare lekstop in een busje 6,95
euro kost dat, lassen kun je inderdaad beter niet doen, je
wilt niet weten hoeveel spanning er daardoor ontstaat, niet
te doen op de plaats waar hij bij jou gebarsten is! Heb zelf
eens een tussenstuk van een Hanomag R420 gelast(stuk tussen
waterpomp en motorblok) montagevlak was dusdanig "getrokken"
dat ik hem alleen nog met een dubbele pakking en een dikke
laag vloeibare prut dichtkreeg, nog een tip, losse delen
zoals koppakking nog volop te verkrijgen bij gert Magielse
te Woerden! veel geluk en ben benieuwd naar resultaat, Edwin
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
JD. heb nog even je eerste post gelezen, je vraagt je af of
er van binnen ook nog iets kapot gevroren kan zijn! ga er
maar vanuit dat dit niet het geval is, de voorkant van het
blok, of soms de waterpomp is meestal bij een motor die op
het moment van vorst op de tocht stond, heb ook wel motoren
gezien die op andere plaatsen bevroren waren maar dan had
het toch iets harder gevroren dan de afgelopen dagen hier,
bovendien de buitenwand van de koelkanalen is in de regel
het dunste en knapt daarom normaal gesproken als eerste,
k,denk dat er niets aan de hand is. edwin
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
Ik ben het eens mee Edwin: "dicht tappen" zoals dat in onze
streek werd genoemd. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ken
wel iemand die het wel deed.
Ik heb zelf een jaar of tien geleden nog een D214
gerestaureerd. Als er iemand interesse heeft kan ik nog wel
wat foto's inscannen en posten....
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
harstikke bedantt voor de adviezen Edwin, we gaan het zeker
proberen!, en die machielse te woerden is zeker die Case IH
dealer? woerde is bij ons ongeveer 20 km weg, dus dat komt
mooi uit!
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
op deze plek een scheur dichten valt niet mee
ik heb ook wel eens een blok gelast maar dan op een
makkelijke plek (zoals johan al zei)
maar als je de trekker wilt op knappen dan hoef je niet
meteen een andere trekker te kopen hoor
er zijn nog wel blokken te krijgen of anders heb ik nog wel
een complete trekker d 217 met een motor van een d 219 er in
hij is van een maat die hem verkoopt
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
Hee ik heb eens gehoord van een vent die dat soort werk voor
anderen doet:

Hij SOLDEERT het blok dicht met tin en koper. solderen is
niet zo warm maar wel zacht genoeg om te blijven zitten als
de motor warm/kouder wordt.
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
Als je nu elke dag een stukje doe lassen ?
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
hier is een smid (loonwerker) die uitlaatspruitstukken last
door om de 5 minuten, 3 seconde te lassen.

Het hele blok voorverwarmen lijkt me ook niet handig, omdat
je dan alle pakkingen e.d. moet demonteren omdat 180 graden
te warm is.

...je zou hem in een frituurpan kunnen gooien om hem op 180
graden te brengen.... hoe lang zal dat duren voordat het
lampje van de vetpan uitgaat ??? :-D
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
ik heb zelf een d-217 maar met een kapot gevroren blok kun
je toch niks meer mee :-\
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
ister geen ruilmotor meer te krijgen?
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
mijn neef zijn fendt farmer 1 blok was ook opengevroren,
alleen was het blok langs de buitenkant gescheurd, de
vorigie eigenaar had hem al een aantal keer gelast en dan
nog met cilicone opgezeten, maar die was dan nog niet dicht,
wij hebben gewoon het gelaste er van geslepen mooi vlak
gezet, dan een plaat op maat gemaakt en ook vlak gezet en
die er op gevezen, hij rijd nu al 2 jaar ermee en het blijkt
goed dicht te zijn.
0,0,0
Re: D219 whit frozen engine
Deze D-219 is helaas weer (onverrichte zaken) terug naar
zijn eigenaar.
de man had er weinig geld voor over, maar is toch zo aan de
trekker gehecht dat we hem helaas niet over konden kopen en
er zelf aan gaan hobbyen.


Als je er eenmaal aan begint gaan er zeker voor ons als
'hobbyisten'zoveel arbeids-uren inzitten om hem helemaal uit
elkaar te halen, en vervolgens weer goed werkend in elkaar
te krijgen dat het, ook als t dichten van het blok niet lukt
het hem toch flink geld gaat kosten.

hij kijkt nu of ie ergens toevallig nog een beunhaas vandaan
weet te halen die t wel aandurft om het ding voor een
prikkie weer te maken.

De eigenaar kennende zal dat ding wel omder een dikke laag
stof verdwijnen en over een jaar of 10 alsnog bij ons
terechtkomen.
0,0,0
Loading Message List
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.138sec