FarmPhoto.com - Farming like you've never seen it before.
T3RRA Cutta
Thread #193096 / / Total number of messages: 79 / Thread View Count: 10909 / Add thread to favorites:
[1][2][3...  (page 1 of 4)
johan s 193096 116 Restauratie Allis-Chalmers D19 either
Restauratie Allis-Chalmers D19
Zo, ik zal eens een (foto)verslag maken voor de
geinterseerde van het restauratie proces van onze
Allis-Chalmers D19 uit 1962. Deze is voor Nederland & Europa
een zeer unieke trekker want wij bezitten sinds de z'n komst
in 1990 het enigste exemplaar in Europa. Hij stond al 5 jaar
half uitgekleed bij ons in de loods en er kwam wegens
tijdgebrek weinig tot niets meer van terecht. Aangezien wel
al het plaatwerk zoals tank, motorkap, spatborden,
gereedschapbak, luchtfilter, uitlaat en noem het kleine spul
maar wel al gereed was en dus gespoten was het alleen nog de
trekker zelf wat gebeuren moest.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Op vrijdag 8 juli hebben mijn vader en ik de D19 uit de lood
getrokken met onze andere AC.

Eerste foto was trouwens een ouwe foto, waar ik als klein
13jarig mannetje in 1995 op de D19 zit tijdens het 3e AC
evenement in de Beemster, het 5e AC evenement is 10sep
aanstaande, dus dan zal onze trekker daar van de partij
zijn.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Hij staat buiten, pa klimt op zn zetel :-P om mij op de D19
verder te slepen, naar de voorkant van ons achter erf.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Hij is buiten. Deze foto is ook gemaakt op vrijdag avond
8juli j.l De volgende dag vertrekken we naar Veen (dorp
14km verderop) om daar bij een hele goede kennis de trekker
in zn werkplaats te zetten. Aangezien bij ons thuis de
werkplaats echt ongeschikt is voor hem te restaureren ivm
met de houtbewerkingen die hier thuis gedaan worden als
beroep en ook omdat de werkplaats veel te klein is om hem
goed kwijt te kunnen verslepen we hem.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Achterkant ervan, met de dus zeer aparte hefinrichting die
door AC zelf werd gemaakt vanwege het toen nog geldende
patent recht van Ferguson op de 3punts hef
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
De volgende dag op zaterdagochtend, Klaar voor transport
naar Veen.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Onderweg eens eve voor de lol een foto maken :-D , Prachtig
weer, beetje wind en zo rond de 18/19graden. Wat wil je nog
meer ;-)
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Maandagavond 10 juli, begonnen met het goed schoon cleaneren
van de trekker. Om al het vuil en troep eruit te spuiten ben
ik dus begonnen met het schoon cleaneren met een
stoomcleaner en een vuilfrees op de spuitlans, water temp
90grade en een waterdruk van 140bar.
De trekker staat inmiddels al in Veen bij Gerrit Nieuwkoop,
dit is ook dezelfde man waarvan ik een paar maanden terug
een serie foto's hier op de site heb geplaatst van zijn
enorme verzameling Case trekkers die in een grote
garage/kelder onder zn huis geplaatst staan en in een aparte
loods naast zn bedrijf, in totaal 28 trekkers.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Achterkant ervan, hij zag er gelijk al een stuk schoner uit.
Op de achtergrond 1 van zn trekkers, een Case 1030
ComfortKing, waar ook veel mee doet aan trekkertrek
wedstrijden.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Hij staat inmiddels binnen en het schuren en demonteren is
begonnen.
De witte ton die eronder staat is voor de koelvloeistof die
nog in het blok zat, en de slang die erin hangt zit vast aan
het verwarmingselement wat aan het blok zat vast gebout wat
diende voor de kachel van de cabine die er in Amerika heeft
opgestaan. Deze werd aangedreven koelvloeistof uit het blok
die via de waterpomp door een slang naar het element toe
ging en zo dus de inzuigende lucht verwarmde. Al die troep
kon er dus af
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
De achterkant, de trekhaak is ook verwijderd die zoals op de
eerder geposte foto's zat vast gekoppeld in de bek van de
weerstandsregeling onder de trekker. En ook de klauwen van
de hef (snap-couplers) liggen eraf, Deze gaan ook voor het
gemak naar de stralerij toe.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Maar ik kap er voor vandaag mee, en aangezien de foto's nu
ook weer eens niet werken ga ik naar bed. Morgen weer naar
Veen toe,
Post morgen avond de rest van de foto's wel tot zover we nu
zijn op dit moment.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
succes d'rmee;-)

acs
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Ja dat lukt wel hoor ACS, nog een tijdje en dan staat ie
weer helemaal nieuw glimmend in de verf ;-)
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Volgende foto's;
Het blok dat al een aardig eind kaal geschuurd is, de
carburateur, startmotor, dynamo, bobine, condensator liggen
eraf. En het blok kan verder geschuurd worden.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Een andere trekker die ook hier stond om gerestaureerd te
worden is deze kleine MAN trekker van een pk of 17/ 18. Hier
staat hij bijna gereed om in de primer gespoten te worden
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
welke is groter?
die ene waar jij van de winter mee sneeuw heb geschoven of
deze D-19?
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Ondanks dat we een nieuwe stickerset hadden gekocht bij een
Agco-Allis dealer in Amerika zitten toch niet alle stickers
erin die wel op de trekker zitten. Hiervan heb ik foto's
gemaakt en de maten ervan opgeschreven om bij te laten
maken, zoals deze 2 voor bij het stuur van de
weerstandsregeling (Traction Booster).
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
De D19, op de foto's lijkt het minder goed te zien, maar
deze is een heel stuk zwaarder als die andere, de WD45. De
D19 heb een 262cub inch (4.3liter) 6 cilinder benzine motor
van 75pk en de WD45 is een 4cilinder van 3 of 2,9liter
inhoud met 45pk. Bandenmaat verschilt ook nogal. de D19
heeft achter 16.9/34 en de WD45 is 13.6/28
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Hij is dus ook gebrandtmerkt achterop bij zn kont :-D ;-)
nummer 5303, is van 1962. Nog een sticker die bijgemaakt
moet worden, deze dient voor een stekkeraansluiting die
onder in het frame van de stoel zit.

Trouwens nog iets Deerepowerr, het gewicht verschilt ook
aardig wat, de WD45 woog 1785kilo op de weegbrug vorig jaar
met de oldtimer trek in Almkerk,dus dat is incl benzine en
chauffeur. Droog gewicht van de D19 is volgens opgave ruim
3ton, 3015 moet het zijn. Toch enorm zwaar voor een trekker
zonder 4wd en cabine.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
De MAN is inmiddels gespoten en op wielen gezet zodat hij
kan worden verreden. Hier begint het opbouwen weer ervan.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Mooier dan nieuw.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Het loshalen van de achterwielen, de velgen gaan eraf. Deze
moeten gestraald worden ook. Ook word hij anders gespoord.
Het linker achterwiel is een aantal cm naar binnen toe
geschoven. De wielpannen zitten met een "klembus" conisch
geklemt op de achteras. En zit met 3 bouten aan het wiel
vast. We zijn met 3 man bijna 2uur bezig geweest om hem los
te krijgen en naar achteren toe te schuiven. We hebben 3
langere bouten in de gaten van de klembus gestoken en tussen
de wielpan en de klembus 3 stalen strips van 5mm dik gelegd
waar we met een zware luchttol de bouten tegenaan draaide
zodat hij los zou gaan en naar achteren gedrukt kon worden.
Het zat zo vast dat tot 2 keer toe de bouten dwars door de
stalen strips van 5mm dik waren heen gedraaid voordat de
wielpan van de klembus afschoof.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
De achterkant ervan, toen we de wielpan eindelijk los hadden
hebben we hem er even af gehaald met 2 man. Maar hij is
loodzwaar, wat we ook al wel wisten. Hij is compleet van
gietijzer en in de midden bij de achteras 18cm dik, en aan
de buitenkant 4,5cm dik nog de diameter is ongeveer 1meter.
We hebben hem op de weegschaal even gezet en hij woog
133kilo!!!
Echt Amerikaans dus, met van die loodzware massief
gietijzeren wielpannen of wielharten. Diameter van de
achteras is 8cm.
0,0,0
Re: Restauratie Allis-Chalmers D19
Deze foto is gemaakt vorige week vrijdag op 22juli. De
achterwielen zijn eraf, voorwielen en de schuifassen voor
zijn eruit. De achterbanden hebben we van de velgen gehaald
en de velgen zijn naar de stralerij toe.
Het papier op de trekker was er tijdelijk over gedaan om de
spuitnevel te voorkomen op het dashboard en bedrading van de
ontsteking bij de verdelerkap, van een auto die gespoten
moest worden.
0,0,0
Loading Message List
[1][2][3...  (page 1 of 4)
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.136sec