FarmPhoto.com - The world of farming in photos.
T3RRA Cutta
Thread #209585 / / Total number of messages: 19 / Thread View Count: 3771 / Add thread to favorites:
faJakobs 209585 116 Allis Chalmers 7060 either
Allis Chalmers 7060
Dit is echt een gaaf ding! de 7000 serie! Maar zijn ze er
ook in 4WD? of alleen in de kniktrekker uitvoering?
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
wat een beest!! prachtig!
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
Nope, 7000 is alleen in 2wd uitvoering geweest. En ja al had
je er eentje in het echt willen zien (werken)en horen dan
had je afgelopen zaterdag naar de AC dag moeten gaan he.
Daar was de 7080.


AC heb wel geexperimenteerd met een 7080 V8. Jammer dat dat
nooit was door gegaan.
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
zijn daar geen fotos van? van die V8?
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
Niet dat ik weet. Ik ken maar 1 foto en dat is deze. En die
staat in een boek waarin de prototypes staan die eigelijk
nooit echt of helemaal niet in productie zijn gegaan. Zoals
een D21 met 4wiel aandrijving, daarvan zijn er 4 gemaakt wat
niet goed functioneerde, 3 zijn terug gebouwd weer naar 2wd
en de andere is 4wd gebleven en is er nu nog en schijnt bij
een AC verzamelaar in Canada te staan.
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
Hier heb ik dat stuk in gescand over D21 met voorwiel
aandrijving. Er zijn er trouwens 10 gemaakt dat ik lees en
geen 3. Maar goed 9 zijn er dus terug gezet weer naar 2wd en
eentje is dus zo gebleven.
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
mooi dat ik dat ook weer wet haha, danku!
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
hier ook nog `n mooie ac d21 :-D
stond afgelopen week op de outdoor farmshow in woodstock

Marien Rozendaal
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
die dubbele AC is zeker gemaakt door DOE
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
Sjoerd, Dat ding hebben ze gewoon zelf gemaakt gehad hoor.
Was ook een prototype geweest van 2 keer Allis Two-Twenty
aan elkaar bouwen. DOE is een engels bedrijf geweest he, en
AC gaat echt niet helemaal naar Engeland toe als ze het zelf
ook kunnen maken. En wat je op die foto ziet van die 2
trekkers, zijn 2 1/16 schaalmodellen hoor. Het is geen echte
trekker :-D

Enne Marien, die is D21 is mooi exemplaar nog als ik m zo
zie.
Maarre op www.tractorpulling.nl staan een aantal mooie
plaatjes weer van Almkerk. Op de pagina met foto's 91-105
staat best weer glimmend oranje spul te plukken aan de
sleepwagen :-p
http://www.tractorpulling.nl/foto/wedstrijden/2005/almkerk1.
hp?begin=91

En op een andere pagina,
http://www.tractorpulling.nl/foto/wedstrijden/2005/almkerk1.
hp?begin=241
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
Waarom rijd er hier nu eens geen AC kniktrekker :-( Hier
rijden nu wel al 2 schluters (die van mijn pa natuurlijk) ma
nog altijd geen AC.Thans zit er hier een man die wel zo een
trekker zou kunnen gebruiken nu dat zijn landini na de
knoppen is :-D
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
Tja, dan zullen ze hem toch moeten importeren. De AC
kniktrekkers van het type 7580 die hier in NL hebben gelopen
zijn er niet meer. Er waren er tot een paar jaar geleden nog
2 van de 7 over en die zijn 3 jaar geleden terug gegaan naar
Amerika. En ja best begrijpelijk. Een loonwerker had ze in
1995 nog gekocht die 2 en in 2000 of 2001 had hij ze te koop
aangeboden. Hebben ze een tijd te koop ge staan. Maar welke
boer of loonwerker koopt er nu een kniktrekker uit half
jaren 70 met voor tegenwoordig "maar" 185pk en waar voor je
voor onderdelen helemaal naar Amerika moet.
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
En Michiel, je vroeg dus over of dat er ook kniktrekkers
zijn van de 7000 serie. Ja die had je, 2 soorten. Een 7580
van 185pk en een zwaardere, de 8550 van 265pk.
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
Met Schlüter net het zelfde hoor, nie modern genoegt en de
onderdelen mag je naar duitsland terten. :-( Ze zouden beter
es een in belgie hebben maar gelukkig is der een in Aachen
waar iedere eigenaar vn belgie na toe gaat. Voor allis zal
da wel wat anders zijn dnek ik. je meent toch niet dat er in
heel europa geen een onderdelen centra is?? waar haal jij
dan je onderdelen??
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
Nou als wij hier thuis echt onderdelen moeten gaan hebben
zullen we toch naar Amerika moeten hoor. Nou is het bij ons
gewoon hobby he dus het lijdt natuurlijk bijna niks. De
kleine AC, de WD45 zul je misschien hier en daar nog wel wat
van kunnen treffen omdat die ook vroeger (die van ons ook)
nieuwt geimporteerd is geweest door de importeur. Maar voor
de D19 is hier geen moertje te vinden hoor.
AC is in Nederland en Belgie zo een beetje tot eind jaren 50
geimporteerd geweest uit Amerika. Daarna werden gewoon de
Amerikaanse trekkers te duur ten opzichte van de europese
trekkers zoals de Duitsers die toen in opmars kwamen en een
trekker konden bieden die hetzelfde presteerde als een
Amerikaan maar veel goedkoper was. En verder heeft AC dan
nog een paar fabrieken gehad in europa in Essendine in
Engeland hadden ze er eentje en in Deppe in Frankrijk hadden
ze de Vendeuvere fabriek.
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
Volgens mij was de oorzaak ook dit: buiten de afwijkende
spoorbreedte maten de in de jaren '50 voortzetten van de
verkoop van AC trekkers met petroleum motoren. De strijd was
al haast gestreden en AC had moeten inspelen met
dieseltrekkers. Buiten de WD45 diesel en de D272 diesel was
er geen dieseltrekker. De D272 was hiervan de enigste die
met driepunt leverbaar was. De WD45 kon later al geen voet
aan wal meer zetten omdat je verplicht was Allis Chalmers
aanbouwwerktuigen te gebruiken omdat de WD45 het eigen
gepatenteerde AC hefsysteem had.
AC heeft niet echt doorgezet om voet aan wal te zetten in
Europa, dat is denk ik gewoon te wijten aan de bedrijfs
filosofie van hun. Ze hadden hun eigen fabrieken moeten
opzetten op het vaste continent. Engeland was een verdere
assemblage van uit amerika afkomstige onderdelen. Het
plaatwerk was afwijkend, en de D272 en de ED40 waren toch
wel trekkertjes op zich. Engeland maakte ook enkele
machines, waarvan ik een pakkenpers heb. Een TE beperkt
aanbod en een lage productie hier zijn schuld. De fransen
maakten de G, FD3, FD4,FD5 trekkers. Deze hebben het
plaatwerk van allis chalmers, de stijl van de amerikaanse D
series, maar niet de kwaliteit van AC. Deze was in europa
beneden pijl. Het inbouwen van een slechte Perkins serie en
het gebruiken van universele onderdelen zorgden ervoor dat
het geen geliefde trekker was. Ze werden in de jaren '60
nieuw voor dumpprijzen aangeboden (7000 gulden meen ik).
Allis Chalmers had voor hun eigen kwaliteit in Europa moeten
zorgdragen, en moeten inspelen op de markt (3 punt
diepteregeling, meerdere modellen, en dieselmotoren) De
Amerikaanse series zijn kwalitatief altijd heel goed
geweest. De D-series, waarvan johan de D19 heeft, was een
ook een goede serie. De D17 wordt gezien als de allerfijnste
trekker uit die tijd en ooit gemaakt door AC (in verhouding
tot de periode waarin de modellen gemaakt werden). De 7000
serie was een complete ommegooi in techniek. Vanaf nu waren
de bakken halfgesynchroniseerd, en was powershift leverbaar.
Transmissieremmen werden toegepast om zonder tandenkraken de
schakelen (bij bediening van de koppeling stonden de assen
in de bak accuut stil). Alhoewel de 7000 serie vanaf begin
jaren 70 bestaat, is hun hydrauliek systeem zo modern, dat
't tot in begin jaren '80 tot de beste hydrauliek systemen
behoorden het systeem kent drie hydrauliekpompen. De motoren
waren toen modern met hun countergebalanceerde krukas...
was 't in europa ook maar zo geweest, dan keken we
niet raar dat er een AC tussen de MF's en de JD's stond bij
een mechanisatiebedrijf :-\
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
Vergeten nog: Enkele echte AC's die later nog naar Europa
geexporteerd werden is de 160 die deel uitmaakt van de 100
serie. De 200 (200, 210,220) serie was de navolging van de
D-serie, waarvan het model 200 later kwam (opvolger van de
190XT) De 100 serie : 160,170, 175,180,185, 190,190XT)
heeft heel lang gedraaid parallel aan de 7000 serie en 8000
serie zelfs, enkele modellen (de 185 in ieder geval)zelfs
tot het eind in '85.
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
De 160, die eerst One-Sixty heette was een
samenwerkingsproject met Renault. Dat was in feite een
Renault (461)???? in een AC jasje gestoken. Echt na de jaren
50 zijn dus hier ook zoals Sjors schrijft geen AC's meer
geimporteerd geweest. In Engeland hadden ze wel een fabriek
staan, maar de Engelsen zijn eigelijk denk ik achteraf een
beetje dom geweest want die hebben dr eigen meer op wat
industrie gebied toe gespeeld en de landbouw meer laten
verslonzen. In de ED40 werden ontstekingen van Lucas gestopt
die eigelijk al bij Lucas zelf 2e soort was en dus goedkoper
was om in te kopen. Dit heb ik vorige week pas gehoord. Dat
was ook 1 van de grootste redenen dat de ED40 niet een echt
succes is geweest omdat zn ontsteking onbetrouwbaar was en
als het een beetje tegenzat hij in eens uit zn eigen kon
starten. Later in half jaren 70 is dus hier in Nederland nog
de 7580 kniktrekker geimporteerd door Leonard Lang. Daarvan
zijn er 7 verkocht, waar was eigenlijk gewoon een te dure
trekker al. Een loonwerker kocht toch eerder een JD waar al
meer van te verkrijgen was hier in NL dan een AC.
0,0,0
Re: Allis Chalmers 7060
Ontsteking denk ik niet, want ED40 was er alleen in diesel.
Misschien een voorgloeier of iets van het inspuitsysteem.
0,0,0
Loading Message List
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.163sec