FarmPhoto.com - The world of farming in photos.
T3RRA Cutta
Thread #220676 / / Total number of messages: 10 / Thread View Count: 1110 / Add thread to favorites:
FERGUSON 220676 1 Een trekkercabine moet veilig zijn either
Een trekkercabine moet veilig zijn
Volgens de TNO-afdeling botsveiligheid in Delft is de
botsenergie die vrijkomt bij een aanrijding met 50 kilometer
per uur driemaal zo groot als bij een aanrijding met 30
kilometer per uur. Bij een botsing met 50 kilometer per uur
tegen een dikke boom krijgt het lichaam krachten te
verwerken van enkele duizenden kilo’s. Vasthouden aan het
stuur helpt dan niet meer. Het lichaam smakt dan hard op het
stuur en de rijder wordt vervolgens meestal door de voorruit
gelanceerd met een grote kans op een dodelijke afloop, zo
weet TNO uit onderzoek met vrachtwagens.

De cabines van vrachtwagens komen in de basis redelijk
overeen met die van trekkers. Bij trekkers zijn de gevolgen
wellicht veel ernstiger, omdat cabinestijlen niet zijn
bekleed met zacht materiaal zoals in moderne vrachtwagens.
En trekkers hebben geen kreukelzones die de klap absorberen.
Het is alsof je van een 10 meter hoge duikplank springt in
een zwembad, maar dan zonder water.

Bron: www.boerderij.nl

Toen ik dit las, dacht ik:"in de nieuwste trekkers zitten
tegenwoordig gordels, maar als ze er nou ook nog een airback
er in plaatsen, kun je de klap al wat beter opvangen. Dat
kan al genoeg zijn bij 50km/h, maar zou daar wel vraag naar
wezen? want zovaak gebeurt dat niet een aanrijding met een
trekker".
Wat vinden jullie, zouden jullie het er voor over hebben om
iets meer te betalen om bij een eventueel ongeluk er beter
van af te komen?
Kallum an
Patrick
0,0,0
Re: Een trekkercabine moet veilig zijn
Je kunt ook een 40-bak kopen en de gordels aan doen.
0,0,0
Re: Een trekkercabine moet veilig zijn
Frank,
dat zou je kunnen doen, maar alles moet tegenwoordig snel
wezen, het zou mij ook niks verbazen als er over een aantal
jaar je alleen nog maar 50 bakken kunt kopen of groter.

Een kreukelzone bij 50km/h of hoger is zeker geen luxe, maar
hoe kun je dat er in bouwen? volgens mij gaat dat niet omdat
alles al op elkaar zit, en stijf tegen elkaar aan, dus zou
je de cabine veiliger moeten maken, en om de remweg te
vergoten kun je dus het beste (denk ik) een airback plaatsen
(helpt natuurlijk alleen als je de gordel dan ook draagt).
kallum an
Patrick
0,0,0
Re: Een trekkercabine moet veilig zijn
De klap is dan net zo groot hoor.

Alleen stoot je snuffert dan niet tegen het stuur of
voorruit.

De tijdwinst is trouwens minimaal. Want waar kun je 50 km/h
rijden en hoe lang duurt het voordat je het bereikt?
Optrekken is geen aan/uit schakelaar.
0,0,0
Re: Een trekkercabine moet veilig zijn
Frank,
eerst even terug komend op wat jij zei dat de klap dan net
zo groot is, als dat zo zou wezen waarom plaatsen ze dan
airback/kreukelzone's in auto's? Dat doen ze om er voor te
zorgen dat de klap minder wordt, ja oke het blijft een
behoorlijke klap maar wordt wel minder, dus een grotere kans
om te een ongeluk te over leven, om dat er dan minder druk
op je lichaam komt.
En dat over de snelheid, ik zou het je niet kunnen
vertellen, maar waarom zouden ze dan steeds meer bakken
ontwikkelen die 50 of harder gaan?
0,0,0
Re: Een trekkercabine moet veilig zijn
Patrick,

Kreukelzones zijn om de klap te verminderen, airbags dat de
inzittende zich niet verwond aan het interieur.

Waarom ontwikkelt Fendt een 350 pk trekker die bijna niemand
redabel kan krijgen? Waarschijnlijk Fendt zelf ook niet.
0,0,0
Re: Een trekkercabine moet veilig zijn
frank heeft groot gelijk. waar kun je tegenwoordig nog 50 km
rijden.. bijna nergens.. je moet toch altijd weer afremmen
voor drempels, wegversmallingen E.D.
0,0,0
Re: Een trekkercabine moet veilig zijn
airbags werkt niet, of je vliegt ondanks je gordel half over
het stuur en dan een airbag in je maag is niet echt lekker,
in een auto stoel zit je ook achterover en dat is meer een
gegoten stoel, daar bedoel ik mee die zit als gegoten, bij
vrachtwagens heb je ook nog een heel dashboard waar je eerst
overheen moet, bij trekkers kan dat niet want dan zou je
boven het achterwiel uit moeten kunnen stappen.

kreukelzones gaat niet, gaat ten koste van de sterkte van de
trekker.

en in de Fendt 714 bij mn werk zit voor de bijrijder een
gordel, voor de bestuurder niet.

en waarom? bijrijder zit met zn kop enkele 10 tallen
centimeters van de voorruit vandaan en alleen een beugel zou
hem tegen moeten houden.

terwijl de bestuurder een hele stuurkolom heeft.
0,0,0
Re: Een trekkercabine moet veilig zijn
Ik had deze gedachte omdat de JD van de loonwerker die 500
meter verop woont bij mijn broer voor de deur om steeds niet
op snelheid is.
0,0,0
Re: Een trekkercabine moet veilig zijn
Frank,

jij zei dat een kreukelzone de klap moet verminderen, daar
heb jij ook wel gelijk aan, maar het voornaamste doel van
een kreukelzone is dat de remweg wordt verlengt, en daardoor
wordt de klap dus minder. Het voornaamste doel van een
airbag is dat de remweg ook weer wat meer verlengt wordt
(ook al is dat maar enkele centimeters) en op de tweede
plaats komt pas dat de bestuurder wordt beschermdt voor het
interieur. Op het punt snelheid, ben ik het wel met je eens,
maar dat zullen ze ook wel door ontwikkelen totdat het
acceleren sneller gaat.

Mathieu,
Wat jij zei over die gordels, geld voornamelijk met heup
gordels, als je er nou een 4 of 5 punts gordel in zou
zetten, zou je dat effect niet meer hebben, maar das weer
een heel gedoe met het omdoen van zo'n gordel. wat jij zei
over de airbag, dan heb je wel een hele slome airbag,
normaal zijn ze net een fractie van een seconde al
opgeblazen voordat je echt goe dver naar voeren knalt, dus
ongeveer op het punt dat je goed stevig in de gordel wordt
gedrukt gaat de airbag af.
0,0,0
Loading Message List
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.072sec