FarmPhoto.com - The global farm community.
T3RRA Cutta
Thread #230661 / / Total number of messages: 25 / Thread View Count: 3189 / Add thread to favorites:
martin h 230661 92 Ares + Record either
Ares + Record
De bvba Marla uit Rijkevorsel heeft haast elk jaar wel weer
nieuw maisoogst-materiaal bij zich, en dit jaar waren dat
twee Aressen met Record kippers.
0,0,0
Re: Ares + Record
En hoewel ik niet zo'n voorstander ben van kiepwagens, moet
ik toch zeggen dat deze nieuwe Records echt heel erg mooi
zijn.
0,0,0
Re: Ares + Record
Dit groene beest raasde steeds als een hongerig monster door
de noorderkempen, links en rechts maisvelden verslindend..
0,0,0
Re: Ares + Record
En hoewel het grote kippers zijn, hoorde ik die 900 elke
keer stiekum lachen als hij weer binnen no-time zo'n wagen
had volgeblazen..:-)
0,0,0
Re: Ares + Record
Wisseling van de wacht..
0,0,0
Re: Ares + Record
Daar komt weer zo'n pracht combinatie van een viaduct
afzeilen..
0,0,0
Re: Ares + Record
De 900 haalde even diep adem, en vol was die bak weer..
0,0,0
Re: Ares + Record
Een mais-transport kruist de HSL en de E19 bij Loenhout..
0,0,0
Re: Ares + Record
bah, dieje Marla is aan het "verhollandsen" kippers kope om
te haksele, dat hij is wat Record silagewagens koopt, dat
werkt veel mooier op de kuil, ook het langs rechts van de
hakselaar een kipper vullen is een hollands gegeven. Om nog
maar te zwijgen van het achteruit aanzetten van een hoek,
tjah, die hollanders (niet allemaal, er zijn ook iets
slimmere tussen) en die noorderkempenaars zouden beter een
voorbeeld nemen aan de lager gelegen gebieden waar ze
tenminste KUNNEN maïs afrijden en niet op een
amateuristische wijze zoals ik hierboven heb beschreven.
0,0,0
Re: Ares + Record
Een echte prof, deze Marla, met schitterend materiaal, en
volgens mij ook behoorlijk veel hektares, want elke keer zag
ik weer die 900 ergens te keer gaan.
0,0,0
Re: Ares + Record
Tja, wat zal ik eens zeggen, wat systeem betreft heb je
gelijk, met een silagewagen met traktie OVER de kuil rijden
en lossen vind ik ook een beter systeem, en achteruitrijden
met die wagens vind ik ook niet zo'n succes. Maar dat links
lossen, daar ben ik nog niet echt uit, of dat nu makkelijker
is. Niet als je een camion gebruikt, want die chauffeur
ziet dan volgens mij niets.
Maar goed, alle systemen hebben nu eenmal voor- en nadelen.
0,0,0
Re: Ares + Record
idd, daar heb je gelijk in, met de vrachtwagen kan je beter
langs rechts langs de hakselaar rijden
0,0,0
Re: Ares + Record
mooie foto martin, en vooral je tekst :-P
maare over een stuk losmaaien (of aanzetten zoals jullie dat
noemen) met opgekiept achteruit rijden gaat heel best hoor
als je maar een beetje goeie chauffeurs hebt.

Marien Rozendaal
0,0,0
Re: Ares + Record
Michaël wat lul je nouw allemaal dom.
Elk bedrijf doet het anders, sommige rijden rechts van
hakselaar en andere links.
wij rijden ook links van hakselaar, voor de trekker chaffeur
makkelijker met achteruit kijken en (Contakt met hakselaar
chauffer)het zit ook veel fijner.
Ik heb zelf ook liever silagewagens, maar als je nouw veel
achterwaads doet opkuilen is een kipper ook al haast net zo
makkelijk.
En achterwaads met kipper achter de hakselaar aan werkt
ideaal en zeker bij het doorsteken.
Met kanten losmaken doen wij meestal wagen achter de
hakselaar, of als de kipper erbij loopt met kipper er
achterwaats achteraan.
Maar ook wel eens met trekker en wagen voorwaats achter
hakselaar aan, er zijn hier in de buurt bedrijf die dat
alleen maar doen, maar op deze manier knooi je wel veel
meer, maar het gaat wel weer sneller.
0,0,0
Re: Ares + Record
Michaël, dat verhollandse volgens jou klopt ook niet Want,

Je moet met de mais maar eens door nederland heen trekken.
In sommige streken hebben de loonwerker alleen silagewagens,
en andere streeken weer heel veel kippers.
Er zijn er ook wat die heben kippers en silagewagens altijt
doorelkaar lopen.
En wat ik al zij, welke kant van hakselaar je rijd hang maar
net van het bedrijf af.
0,0,0
Re: Ares + Record
Kijk in Nederland hebben we vrij veel akkerbouw hé en die
kiepers kan je voor meerdere doeleinde gebruiken en zo'n
silagewagen niet. Silagewagens zijn duurder, zwaarder en
niet multifunctioneel. Zo ist gewoon het is maar net wat je
nodig hebt en wilt. Als je met trekkers van 100pk rijd kan
je er wel kiepers aan hangen van 13 ton met silageopbouw
maar geen dewa silagewagen.

Het is dus gewoon nutteloos om een hele discussie te
beginnen over dat soort onderwerpen. Als je even goed
nadenkt snap je t zo.
0,0,0
Re: Ares + Record
Een dewa silagewagen kun je ook achter een 100pk trekker
binden. Als je er aangedreven assen onder hebt liggen
teminste.

Een silgae wagen zal niet veel duurder zijn als een kipper.
hij zal eerder goedkoper zijn dan een kipper.
0,0,0
Re: Ares + Record
Ik denk niet echt dat het optimaal zal werken Gilbert.
0,0,0
Re: Ares + Record
Nou een silageagen is echt niet zwaarder dan een kipper,
silagewagen is maar meeps grij als je het goed bekijkt.
Gooi maar een lege silagewagen opkant en een lege kipper,
silage wagen is dan zo krom als maar kan.
0,0,0
Re: Ares + Record
Oja een 13 tons kipper achter trekker van honderd PK, een 14
tons silagewagen kan ook wel achter een trekker van 100 PK.
Arance, een 13 tons kipper is ook niet te vergelijken met
een dewa silagewagen.
En naar rato heeft een silagewagen meer inhoud dan een
kipper, tenzij je een silagekipper hebt maar daar ga je ook
niet zo snel aardappelen of bieten rijden en ook niet met de
opzetschotten eraf.
0,0,0
Re: Ares + Record
Hier in de regio hebben ze jarenlang gereden met een DEWA
silagewagen met een Steyr 8110 (95pk 4cil) ervoor. Hij is nu
wel vervangen door een 9145 met 145pk.

Als je een wagen hebt met tractie, geraak je overal op en
over, zelfs met 95 pk. Vermogen is niet zo belangrijk,
behalve als je snel weg wil zijn op de baan. De staat van de
banden daarentegen...
0,0,0
Re: Ares + Record
volgens mij rijdt ge best links naast den hakselaar.
nen dorser heeft zen lospijp toch ook links.
0,0,0
Re: Ares + Record
daarom rijden we rechts.. blaast ie lekker alles de mais in
en Tóch volle kippers rijden.. rarara hoe kan dat! :-\
Moderne hakselaars kunne die pijp op allebei de kanten
gooien. Maar zo'n DEWA wagen hoef ik niet, dan maar met
kippers, die DEWA's zien er niet uit.
0,0,0
Re: Ares + Record
Beste allemaal,

Het links of rechts rijden maakt in feite niets uit. links
rijden is voor de trekkerchauffeur gemakkelijker, rechts
rijden is voor de hakselaar-chauffer gemakkelijker. Ieder
moet maar doen wat hem/haar het gemakkelijkste lijkt.
Veel loonwerkers zijn rechts gaan rijden omdat bij wat
oudere hakselaars (bijvoorbeelde de JD 5000 serie) de pijp
rechts zat. Als je dan rechts rijdt komt de pijp beter boven
de wagen. Dit vult nu eenmaal gemakkelijker (dit is een
ervaringsfeit...). Wanneer er gebruik wordt gemaakt van
vrachtauto's is het sowieso gemakkelijker om rechts te
rijden; dan zit de bestuurder v/d vrachtauto het dichtste
bij de hakselaar. Bij links rijden is het e.e.a. wat
lastiger...
Over de silagewagens. Leuk spul. Ik denk dat veel
loonwerkers/boeren kiezen voor kippers vanwege de
multi-functionaliteit en het geringe onderhoud (misschien
ook wel prijs). Als je een rij-kuil hebt (waar je met de
wagens al lossend overheen rijdt) zijn silagewagens veruit
het gemakkelijkste. Als je met een shovel werkt en je maakt
de kuil vanaf 1 kant dan maakt het niet zoveel uit of je een
silagewagen, kipper of schuifwagen gebruikt: als de mais
maar van het land bij de kuil komt.
Silagewagens worden gekscherend ook wel slijtagewagens
genoemd....
- Ik snap de hele discussie niet zo goed. Laat ieder toch
lekker hakselen zoals hij/zij dat graag doet. Als iedereen
hetzelfde doet wordt het allemaal zo saai...... ;-)
0,0,0
Re: Ares + Record
wij hebben reeds 25 jaar ervaring met DEWA silagewagens en
wij kunnen er zeker niet van klagen. Prima service en
prachtige wagens !!!!
Laat iedereen maar zijn zinnetje doen... :-\
0,0,0
Loading Message List
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.413sec