FarmPhoto.com - Photos. For farmers. By farmers.
T3RRA Cutta
Thread #254011 / / Total number of messages: 6 / Thread View Count: 3769 / Add thread to favorites:
Kris De Ri 254011 357 een beetje geschiedenis van MF either
een beetje geschiedenis van MF


Een korte geschiedenis van het merk Massey-Ferguson


De in 1884 in Noord-Ierland geboren Harry Ferguson bouwde
automobielen, motorfietsen en vliegtuigen tot hij in 1914
overstapte op landbouwvoertuigen. Hij vond het absurd dat
tractoren zo zwaar en log waren -dit om maximale tractie te
verkrijgen. Hij ontwikkelde een gewichtverdelende dissel en
ploegen met automatische diepteregeling, die in Amerika
werden vervaardigd door Ferguson-Sherman Inc. te Evansville,
Indiana. Zijn twee ontwerpen werden verenigd in de
Ferguson-Brown Type A uit 1936, die in samenwerking met
David Brown werd gebouwd. De Type A was de eerste lichte
tractor met geavanceerde hydraulische ploegdiepteregeling.Na
het herenakkoord tussen Ferguson en Henry Ford, maakte het
Amerikaanse Ford-concern gebruik van Fergusons ontwerpen
voor de Ford-Ferguson 9N en 2N. Ford bouwde tussen 1939 en
1947 306.221 exemplaren van deze revolutionaire tractoren.

Na het overlijden van Henry Ford zette Ferguson zijn eigen
productielijn in Engeland op. De eerste Ferguson tractoren
vertoonden bijzonder veel gelijkenis met de modellen van
Ford-Ferguson. De Ferguson tractoren werden aan het eind van
de jaren veertig geassembleerd door de
Standard-automobielfabriek, maar Ferguson opende tevens een
fabriek in Detroit, Michigan. Vanaf 1951 waren er ook
Ferguson tractoren met dieselmotor leverbaar.In 1953
fuseerde Harry Ferguson Inc. met het Canadese Massey Harris
om Massey Harris Ferguson Ltd. te vormen -in de volksmond
Massey Ferguson genoemd. Tot 1953 bouwde Ferguson 339.420
tractoren onder eigen merknaam. Harry Ferguson had weinig
inbreng bij Massey-Ferguson, maar zette zijn experimentele
werk voort via de dochteronderneming Harry Ferguson
Research.

Na de overname door Massey-Harris werden voor de Ferguson
modellen driecilinder Perkins dieselmotoren gebruikt;
Perkins werd in 1959 overgenomen door Massey-Ferguson. De
productie van Massey Ferguson tractoren bleef plaatsvinden
in de Standard fabriek, die in 1959 werd overgenomen door
Massey. De FE35 uit 1956 was een belangrijk nieuw model,
aanvankelijk te herkennen aan zijn goudkleurige motor en
transmissie; vanaf 1957 werd de FE35 omgetoverd tot de
grijs/rode MF35. Voor bepaalde markten werd de merknaam
Ferguson echter aangehouden.Harry Ferguson bleef voorstander
van kleine, lichte en goedkope tractoren, maar na zijn dood
in 1960 kregen de tractoren van Massey-Ferguson steeds meer
vermogen.

In 1960 deed de drukgestuurde MultipuIl-werktuigkoppeling
zijn intrede. Evenals bij andere merken werden in 1970
veiligheidscabines gestandaardiseerd en aan het begin van de
jaren zeventig zagen we de introductie van oliegekoelde
remmen, zesversnellingsbakken en vierwielaangedreven
modellen met wielen van gelijke grootte. Voor de eerste keer
beschikte Massey- Ferguson over een modellenreeks voor alle
doelgroepen. De modellenreeks werd successievelijk
uitgebreid tot de onderneming in 1995 werd overgenomen door
AGCO.









Wie was Harry Ferguson?








De grondlegger van he
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van MF
Hoe herken ik een goudbuik?

Dit is een hele boeiende vraag die ook niet een twee drie te
beantwoorden is.

Allereerst een stukje historie.


De FE (Ferguson England) 35 is op opvolger van de TE
(Tractor England) 20 serie. De FE 35 kwam in 1956 op de
markt en is gebouwd tot (en met) november 1957. Dit is de
echte goudbuik. Er zijn hier twee uitvoeringen van. Een
standaard en de luxe uitvoering. De laatste had een
doordraaiende aftakas en een uren/toerenteller extra. Vanaf
november 1957 werd de trekker rood/grijs. De type aanduiding
veranderde toen van FE 35 in MF 35. Beide uitvoeringen
werden met een 4 cylinder (Petroleum of Diesel) motor van de
Standard Motor Company geleverd. In 1959 kocht Massey
Ferguson de Standard Motor Company en alle aandelen van
Perkins. Nu konden ze de 4 cylinder diesel motor, die een
slechte reputatie heeft op het gebied van starten, vervangen
door een 3 cylinder motor van Perkins (type 3-152) die
bovendien iets meer vermogen leverde. In december 1962 werd
de 35X geintroduceerd. Hierin zit de Perkins motor type
A3-152 met meer vermogen dan de 3-152. Vanaf dit moment was
de trekker op verzoek ook leverbaar met Muli Power en een
differentieelslot. In 1964 werd de 35 vervangen door de 135.


Zeker een goudbuik!

Typenummer begint met FE.
Minder bouten gebruikt bij de bevesiging van de trompetten
van de achterwielen aan de achterbrug.
Breede deksel op de motorkap.
Bronzen emblemen op de zijkant van de motorkap.


Mogelijk een goudbuik!

Meer bouten gebruikt bij de bevesiging van de trompetten van
de achterwielen aan de achterbrug.
Bouwjaar motor 1957
Smalle deksel op de motorkap.


Zeker geen goudbuik!

Bouwjaar vanaf 1958.
Drie cylinder Perkins diesel motor.
Multi Power en/of differentieel slot.


Uitzonderingen?

Het is mij niet geheel duidelijk wanneer welke modificatie
nu precies is ingegaan. Zeker is in ieder geval dat er
goudbuiken zijn met meer en minder bouten in de trompet.
Daarnaast zijn er natuurlijk bij een revisie een aantal
trekkers gemodificeerd. Ook kunnen er van twee trekkers ooit
een gemaakt zijn.
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van MF
Nebraska Trekker Test.




NEBRASKA TREKKER TEST RESULTATEN

TESTNUMMER: 392

MODEL: Ferugson TE-20

Harry Ferguson Ltd., Coventry, England

TEST PERIODE:
Start: 26 april 1948
Einde: 10 mei 1948

Gedurende de 67,5 uur dat de motor liep voor de test, zijn
er geen reparaties of afstellingen gedaan. Behalve een
gebroken v-snaar en het verwijderen en schoonmaken van de
cylinderkop op een punt gedurende de test. De TE-20 heeft
een Continental 4-cylinder motor met een boring van 81mm en
een slag van 95mm. De trekker bevat de volgende standaard
accessories: een Lucas dynamo en startmotor, een Delco-Remy
verdeler en een Marvel-Schebler TSX-312 carburateur. De
standaard bandenmaat is 10-28 inch achterbanden en 4.00-19
inch voorbanden. De snelheden zijn 4,7/ 6,4/ 8,8 en 18,5
km/u. De tweede versnelling werd gebruikt voor de Test H.
Deze test meet een vermogen aan de trekhaak van 16,57 pk,
bij een trekkracht van 755,7 kg bij 5,92 km/u en bij een
wielslip van 4,42%. Het brandstof verbruik bij deze test was
0,415 liter benzine per pk per uur. Test C bij maximale
belasting was het verbruik 0,348 liter per pk per uur bij
24,35 pk aan de poeli. Bij een rembelasting van 22,90 pk was
het verbruik 0,366 liter per pk per uur. Ook
vermeldingswaardig: de TE-20 heeft een maximum trekkracht
van 1202 kg in de laagste versnelling. De achterwielen
werden bij deze test wel verzwaard met een gewicht van 342
kg per wiel. De trekker alleen woog 1252 kg tijdens de test.



Een korte historie over het ontstaan van de Nebraska Trekker
Test.

In de periode 1910-1920 waren er veel verschillende
bedrijven die trekkers maakten en verkochten in Amerika.
Helaas waren niet alle trekkers even betrouwbaar. Zo waren
er firma's die trekkers ontwierpen om er zo snel mogelijk
rijk mee te worden.

Veel boeren zijn in die periode dan ook bedrogen uitgekomen
toen ze een slecht ontworpen trekker kochten. Zo ook boer,
Wilmot F. Crozier, die een Minneapolis Ford Model B kocht,
die stuk ging zodra de trekker arriveerde op zijn boerderij.
Hij besloot toen maar een gebruikte Rumely Oilpull te kopen
en die voldeed prima. Hij realiseerde zich dat hij het
slachtoffer was geworden van misleidende reclame. Crozier
nam het besluit om de kwaad willende dealers buiten spel te
zetten. In 1919 met de hulp van L.W. Chase (voormalig hoofd
van afdeling agrarische ontwikkeling van de Universiteit van
Nebraska) maakte Crozier een wetsontwerp dat alle bedrijven
die trekkers wilden verkopen in Nebraska de trekker moesten
laten slagen voor een test. In deze test werd onder andere
het vermogen, olie-, water- en brandstofverbruik gemeten.
Ook werd er gelet op de degelijkheid en het geluid dat de
trekker produceerde.

Toen het test programma wet werd, was een Waterloo Boy Model
12-25 de eerste trekker die in april 1920 werd getest. Al
snel gebruikten bedrijven de testresultaten om de trekker te
verkopen. Veel type nummers moesten na de test aangepast
worden. Veel producenten bleken het vermogen van hun trekker
veel te hoog in te schatten.
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van MF
Hey,

2 Canadians ( Daniel Massey & Allanson Harris ) and
1Ireshman ( Harry Ferguson ) and the legond was born!!

Take care,


Will
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van MF
Hi Kris.
Could you short translate what you are writing here?

Take care from Denmark. Shrek
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van MF
Mooie verhalen, ik kon deze geschiedenis al. Ik heb er
namelijk 2 boeken van waar werkelijk alles in beschreven
staat, ook veel technische details.
Ik ben van mening dat MF zonder ferguson nooit van zn leven
zo ver had kunnen komen. massey-harris bezat veel materialen
en had leuke trekkers. Maar echt de ingenieuze ideeen kwamen
van ferguson. Vooral de achterbrug liep ver op zn tijd
vooruit, er zijn toen der tijd ideeen bedacht die nog steeds
gebruikt worden. Een voorbeeld hiervan is de diepteregeling
d.m.v druk op de top stang.
0,0,0
Loading Message List
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.063sec