FarmPhoto.com - Share your farming photos!
T3RRA Cutta
Thread #254343 / / Total number of messages: 25 / Thread View Count: 2965 / Add thread to favorites:
Kris De Ri 254343 137 een beetje geschiedenis van PORSCHE either
een beetje geschiedenis van PORSCHE
Porsche (tractors)

Ferdinand Porsche werd op 3 september 1875 geboren in het
Oostenrijkse dorpje Maffersdorf. Ferdinand was een pientere
veelbelovende jongen en werd erfgenaam van de
metaalsmederijen van zijn familie. Tot grote teleurstelling
van zijn vader gaf Ferdinand weinig om het smeden van
metaal. Zijn talent lag meer op het gebied van de mechanica.
De ouders van Ferdinand stuurden hem naar de Keizerlijke
Technische School in Reichenberg. Daar ontdekte hij
elektriciteit en rond 1893 had hij een compleet elektrisch
systeem ontworpen en geïnstalleerd. Dit was het begin van de
Porschetractoren.


Geschiedenis van Porsche

Porsche diesel super1937 Opdracht van Adolf Hitler om een
volkswagen en een volkstractor te ontwikkelen.

1950 Allgaier begint onder licencie van porsche met de ap17

1951 Het jaar waarin professor Ferdinand porsche overleed.

1953 Uitbreiding van de productie met de, 12,22,33,44 pk
tractoren.productie van watergekoelde motoren,en het groen
spuiten van de porsche-allgaier tractoren.

1954 Samenwerking met porsche-diesel, motorenbau GmbH met de
mannesman-konzern.

1956 Opbouw nieuwe tractoren fabriek in Friedrichshaven, en
het spuiten van de porsche-diesel in rode kleur

1957 Start productie in Friedrichshaven. nieuwe productie
van de junior-standard-super-master tractoren met
14-25-38-50-pk

1958 Aankondiging,vriendschappelijke-industriële
samenwerking met deutz. verkoop binnenland 11000 tractoren
buitenland 6000 tractoren

1959 Productie van c.a 20.000 tractoren.

1960 Presentatie volledige nieuwe serie, met
15-20-26-30-35-pk tractoren. en thermostatisch geregelde
luchtkoeling.

1961 Nieuwe ontwikkeling met de bosch- regelhydrauliek.
verkoop binnenland 10.000 tractoren buitenland 6.000
tractoren

1962 Verkoop gehele onderneming aan Renault.

1963 Montage van de laatste porsche tractoren.

Sinsdien werden er nooit meer Porschetractoren gebouwd
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
Iets ben je vergeten Kris. Namelijk dit.

Op 26 mei 1941 gaf Adolf Hitler orders aan Porsche en
Henschel om een zware tank te ontwikkelen die in de zomer
van 1942 klaar moest zijn. Krupp kreeg de opdracht de
bewapening te leveren en de koepels voor de ontwerpen van
Henschel en Porsche. Het project werd Tigerprogram genoemd.
Henschels ontwerp was gebaseerd op de VK 3001 en VK 3601,
terwijl Porsche's ontwerp gebaseerd was op de VK 3001
Leopard. De nieuwe tank zou 45 ton moeten gaan wegen en een
88mm KwK L/56 kanon gemonteerd moeten hebben. De
geschutskoepel werd ontworpen door de firma Krupp. De
ontwikkeling van de Porsche Tiger verliep veel sneller dan
de ontwikkeling van Henschel, omdat Porsche al aan een zware
tank bezig was sinds de herfst van 1940. Henschel was nog
niet ver gevorderd maar gebruikte al beschikbare onderdelen
van de eerdere prototypes. In de zomer van 1941 besloot
Henschel om twee prototypes te bouwen, namelijk de VK 4501.
Het eerste model werd uitgerust met een 88mm-kanon en het
tweede model met een 75mm-kanon van Rheinmetall. Van dit
laatste model werd alleen een houten model gemaakt. Eind
1941 besloot Henschel alleen nog maar het eerste model te
gebruiken voor verdere ontwikkeling. Het prototype was klaar
op 17 april 1942. De eerste test met dit voertuig viel zwaar
tegen vanwege verschillende technische mankementen. Op 17
april 1942 werden de prototypes gepresenteerd aan Hitler. In
juli 1942 werden beide prototypes aan zware tests
blootgesteld op de tankschool in Berka in Duitsland. Het
prototype van Porsche presteerde slecht terwijl het
prototype van Henschel wel voldeed aan de verwachtingen. Er
werd besloten om Henschel's prototype te gebruiken als basis
voor het productiemodel. Het prototype van Porsche werd
daarom gebruikt als basis voor het ontwerp van een nieuwe
tankjager, die Ferdinand genoemd werd. Later werd deze naam
omgedoopt in Elefant.
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
wat een naam he
ferdinand
en dan ook nog porsche
ik heb de echte ap 17
machtig ding en ik ben een echte renault gek dus dit past er
mooi bij
de algaier ap 17 is een erfstuk uit de familie
de eerste trekker van de dijkstra,s en ook de enige die er
nog over is
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
Is jullie showroom/verkoopvoorraad dan leeg? Of is alles van
de bank?
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
Geef mij dat ontwerp van die tank maar.

De Tiger, beste tank uit WO 2, geen enkele tank van de
geallieerden kon tippen aan dit stuk techniek, enkel de
tanks van de russische legers kwamen bijna in de buurt van
de Tiger.
De kanonnen hadden een reikwijdte die door geen enkele
andere tank van het zelfde kaliber hadden (dus de kunst was
om juist buiten het schotsveld van een sherman gaan te
staan, efkes een sigaret paffe en dan op u dooie gemakske is
naar de sherman richten en baf ...)
Ondanks dat deze tanks oppermachtig waren hadden ze te
kampen met wat mankementen zoals Johan hierboven al
aanhaalde, de motor was te licht om het zware gewicht ten
velde voort te sleuren, ook de versnellingsbakken waren te
licht uitgevoerd voor deze zwaar bepantserde tank.
Als de Tiger tank in panne viel waren er maar liefst 2
bergingstanks nodig om deze tank weg te slepen.

Naarmate de oorlog vorderde werd een nog subliemere tank in
gebruik genomen, de vrees aller tijden, de Königstiger
(ookwel Kingtiger genoemd onder de geallieerde troepen).
Deze tank is verder uitgebouwd op basis van de Tiger tank,
maar met nog een dikkere bepantsering, dus tot direct gevolg
meer gewicht.
Desondanks dat de Tiger al te kampen had met te lichte
motoren en versnellingsbakken, staken er in de Königstiger
dezelfde motor en versnellingsbak dan in de Tiger, wat
meermaals heeft geleid tot grote problemen op het slagveld.

Gelukkig voor sommige en ongelukkig voor andere was de
productie van de Tiger en Königstiger niet massaal.
Hadden de As-mogendheden meer exemplaren ter hunner
beschikking gehad, dan had de slagkracht van deze troepen
veel zwaarder geweest en was waarschijnlijk de oorlog anders
uitgedraait.
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
De Königstiger was inderdaad een monstertank ja van enorme
omvang. Begin 1943 startten de Duitse ingenieurs met het
ontwikkelen van de Königstiger. In Januari 1943 had Hitler
bevolen dat de tank met een 88mm-kanon uitgevoerd zou worden
en dat de frontale bepantsering 150mm zou moeten gaan
bedragen. De zijkanten van de Königstiger zouden een
pantserdikte krijgen van 80mm. Zoals eerder vermeld werd er
ook bevolen de bepantsering schuin af te laten lopen.
Net zoals bij de ontwikkeling van de PzKpfw VI Tiger kregen
Porsche en Henschel de opdracht om afzonderlijk van elkaar
een nieuw model te ontwikkelen. Porsche startte met twee
projecten, die hetzelfde onderstel en dezelfde romp
gebruikten. De plaatsing van de koepels was het enige
verschil bij deze twee ontwerpen. Bij het ene ontwerp was de
geschutskoepel in het midden geplaatst en bij de andere was
de koepel aan de achterzijde geplaatst. Er werden trouwens
alleen maar houten modellen gepresenteerd aan Hitler.
Henschels prototype was veel sneller klaar. Omdat de nood
aan het front hoog was, werd overhaast besloten om dit
ontwerp te gaan produceren. Er werden veel onderdelen
gebruikt die ook op de Panther gebruikt zouden gaan worden.
Dit was een gevolg van het besluit om de productie van tanks
te standaardiseren in februari 1943. In oktober 1943 werd
het houten model van Henschel gepresenteerd aan Hitler.
Waarop Hitler gelijk besloot dat er drie prototypes gebouwd
moesten worden.
De productie van de Königstiger begon in januari 1944 en
eindigde in maart 1945. Er werden uiteindelijk maar 489
tanks geproduceerd. De fabriek in Kassel werd verschillende
keren aan gort gebombardeer door geallieerde vliegtuigen.
Daardoor werd de productie van de Königstiger vertraagd en
konden de oorspronkelijk bestelde 1500 tanks nooit
afgeleverd worden.
De Tiger II want zo werd de Königstiger ook wel genoemd werd
aangedreven door een Maybach HL 230 P30 benzinemotor. De
motor was 12 cilinder en had maximaal vermogen van 700 pk.
De motor was zeer compact uitgevoerd. Deze motor werd ook
gebruikt in de PzKpfw V Panther. Voor de Panther gaf deze
motor geneog vermogen maar voor de Königstiger was deze
motor veel te licht. Daardoor lag de topsnelheid van de
Königstiger maar op 38 km/u. Doordat de Königstiger zo zwaar
was (meer dan 68000 kg) raakte de motor al snel oververhit
op het slagveld. Voor het overbrengen van het motorkoppel op
de versnellingsbak werd een meervoudige droge plaatkoppeling
gebruikt. Als versnellingsbak werd een verbeterde wisselbak
van de versie gebruikt in de PzKpfw VI Tiger. Deze Maybach
versnellingsbak kon door de aanpassingen een groter
motorkoppel overbrengen. En was dan ook minder gevoelig voor
technische storingen. De Königstiger had een benzinetank met
een inhoud van 860 liter en had een verbruik van 5 liter op
1 kilometer!!!!!! (de directeur van Shell zou in zn hande
wrijven).
Het ophangingsysteem van de Königstiger was ook sterk
verbeterd ten opzichte van de Tiger I. De ophanging was
gemaakt van 9 sets van 2 wielen per zijde, 5 sets werden aan
de buitenzijde geplaatst en 4 sets aan de binnenzijde.
Doordat de wielen elkaar overlapten konden modder, sneeuw,
ijs en stenen zich niet meer afzetten in het
ophangingsysteem. De wielen waren gemaakt van staal en
hadden een rubberen band rondom gemonteerd. Er werd door
Henschel ook een sterk verbeterd (hydraulisch!! in 1943 al)
besturingssysteem ontwikkeld. Net zoals bij de Tiger
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
Johan, je gaat toch niet vertellen dat je dit allemaal
liggen intypen hebt:

http://www.go2war2.nl/artikel/257/2
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
Aantal stukjes heb ik hier wel uit boeken gehaald hoor. Maar
ook van die site ja.
Wist jij trouwens dat de Russen ook de latere T34 tanks
gebouwd hebben op basis van buit gemaakte Tiger tanks van de
eerste serie die door het brandstoftekort moesten worden
achtergelaten. Bij slag van Stalingrad en op de Kaukasus.
T34's werden aangepast en gemoderniseerd en konden toen
ineens de confrontatie aangaan met de Tiger tanks.
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
De teksten komen inderdaad van www.go2war2.nl

Mooie website overigens.
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
Foto's komen er ook vanaf ja. Alleen sommige belangrijke of
bekende dingen mis ik wel hoor op die site, zoals sommige
zeeslagen. Slag bij Midway bijv.
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
Slag bij Kursk (Operation Zitadelle) mis ik ook :-(
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
ik dacht dat de amerikanen een tank hadden die bijna in de
buurt kwam van de duitse, de M26 generaal Pershing tank,
maar die sherman dingskes waren wel veel lichter en
wendbaarder, en betrouwbaarder dan die duitse mastodonten
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
Betrouwbaarder? Niks betrouwbaarder. De Sherman was
wendbaarder ja en ook wat zuiniger. De Geallieerden hadden
het voordeel met de Sherman tank dat deze in grotere massa
productie is gemaakt dan de Tiger, anders hadden ze er nooit
tegen op gekunt. Het geschut van de Duitse Tiger was het
beruchte 88mm KwK gladloops kanon, de lichtere variant van
de Tiger was de Panther en deze had een 75mm KwK gladloops.
De 88mm schoot 1,5km precisie. en had een reikwijdte van
3km. Hier kon geen enkele Sherman tegen op, een Sherman tank
had een bereik van iets meer dan 2km en een precisie van
krap 500m. Bepantesering stelde ten opzichte van de Tiger en
Panther gewoon niks voor. Er zijn verhalen van overlevende
van een Sherman tank dat wanneer zij in een slag verwikkelt
raakte ze geen enkele kans zagen om te kunnen winnen. Als
een Sherman een poging wilde gaan doen om echt een effectief
schot te kunnen lossen moest ie veel te dichtbij komen om
krachtig genoeg te zijn en was hij dus ook allang in het
(kracht)schotsveld van de Tiger. Ook kwam het voor dat
wanneer een Sherman een schot loste op een Tiger de granaat
gewoon afketste op de pantserplaten en het leek alsof je een
steentje tegen een muur gooide.
Kortom, tegen de vooral de Tiger tanks en ook de Panthers,
was geen kruid tegen opgewassen.
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
En trouwens Jef, jij zei de M26 pershing tank he. Volgens
mij kwam die pas echt helemaal op het eind van de oorlog
hoor zoniet pas na de oorlog. Dus al zou ie nog in de WO2
hebben mee gedaan dan zal zn rol wel uiterst minimaal zijn
geweest.

Oh ja Michael, de post hierboven komt helemaal nergens
vandaan hoor, zijn dingen die ik zoal wist of gezien en
gelezen al had ;-)
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
blijkbaar schuilt in ieder mens wel een klein beetje
soldaat, toch spijtig dat de geallieerde toen de oorlog ten
einde was bijna elke duitse tank heeft vernietigd
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
De m26 was net niet optijd klaar om mee tevechten op het
Europeese slagveld, maar hij zou wel sterk genoeg zijn
geweest om de Tiger aantekunnen.
Wat de russen betreft, zij hadden een paar tanks die sterk
genoeg waren om het panser van de Tiger te doorboren, neem
de JS2.
Deze tank had een geschut van 120mm, het zwaarste geschut
uit de tweede wereldoorlog.
De Shermantank had de bijnaam Tommycooker, omdat hij de
neiging had om zomaar in brand tevliegen, dus echt
betrouwbaar was hij niet.
Boevendien had de Tiger voor de meeste Amerinkaanse en
Britse tanks maar één zwakke plek, namelijk de achterkant
waar de motor zat en dan moest er nog vaak 2 keer worden
geschoten om hem het zwijgen op te liggen.
Het 88mm geschut van de Tiger kon een Sherman vanaf 1000 mtr
vernietiggen.
Er zijn zelfs gevallen waar gemeld wordt dat een Tiger een
Sherman vanaf 1500 Mtr heeft vernietigt terwijl een Sherman
een efectief bereik had bij een Tiger van 500 mtr of minder,
dus behoorlijk binnen het bereik van de Tiger

Gr. Niels.
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
Dat schreef ik al net hierboven Niels, over de vuurkracht
van het 88mm kanon. En over de rijkwijdte van de Tiger en de
Sherman.
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
We wijken af jongens, het begon over tractoren...
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
Ging allebei over de geschiedenis van Ferdinand Porsche en
dus zijn bijdrage aan het Duitse leger.
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
De Sherman tank was absoluut niet betrouwbaar, maar de
geallieerden hadden 1 ding slimmer gedaan dan de Duitsers.
Ze hadden en alle tanken z'on beetje dezelfde onderdelen
zitten. Daardoor konden ze van 2 tanks snel weer 1 tank
maken.
De Duitsers hadden allerlei verschillende onderdelen in hun
tanks zitten. Overzetten van onderdelen ging hierdoor
moeilijk.
Ik heb ook veel respect voor de techniek die de Duiters
uitgevonden hadden. Veel beter dan de geallieerden!!
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
En de massaproductie speelt ook een rol. Van de Sherman
werden er veel meer dan de Tiger of Panther tank. Trouwens
een leuk iets om te bekijken is deze video van een Panther
tank die naar buiten komt rijden, hij is klaar van
restauratie
http://video.google.com/videoplay?docid=-3957983473588587422
&q=panther Als je dat geluid hoort, echt een geweld is het,
vooral als ie een keer even optrekt.
Dat moet me toch ook wel wat geweest zijn hoor, als je hier
in het nederlandse leger zat en aan de Grebbenberg lag met
een geweer met een banjonet uit 1885 en een kanon'tje uit
1875 wat nog op houten stond, en je wordt dan overrompeld
door zulk materiaal waarmee die moffen even over de heuvels
heen komen dondere.:-\
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
De enige overeenkomst van de 2 Tigers was dat ze het zelfde
kanon hadden en de zelfde motor, namelojk zoals Johan al
zei.
De motor was met zijn aantal pk's veel te ligt om de 16ton
wegende Konigstiger voldoende snelheid tekunnen geven.
In het veld was de snelheid 16 km/h en op de weg iets van 46
km/h, veel telangzaam als je in de aanval bent.
Zoals al eerder venoemt was de Konigstiger voor het eerst
gebruikt bij het ardennen offensief waar hij ver de mmerdere
was van de gealieerde tanks, maar omdat hij zo sloom was
konden de Shermans om de tank heen zwermen om hem dan kapot
teschieten.

Gr. Niels.
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
Inderdaad dat is een mooi geluidje wat die tank maakt.

Gr. Niels.
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
Heb je nu niet een typfoutje gemaakt Niels? 16ton wegende
Königstiger, dat was iets meer hoor, hij woog 68ton :-D
0,0,0
Re: een beetje geschiedenis van PORSCHE
Oeps:-[.
Moet me schamen, ik had het moeten checken in het boek over
het Ardennen offensief.
Of in jou post.

Gr. Niels
0,0,0
Loading Message List
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.107sec