FarmPhoto.com - The world of farming in photos.
T3RRA Cutta
Thread #272579 / / Total number of messages: 11 / Thread View Count: 2034 / Add thread to favorites:
Barenstark 272579 111 De geschiedenis van Schlüter either
De geschiedenis van Schlüter
Ik ga hier kort eens de geschiedenis van schluter neer
schrijven ;-), in loonwerker en landbouwtechniek werd ooit
eens de geschiedenis an schluter uit de doeken gedaan, en
dit zijn enkele zinnen die ik toch leuk vond om te lezen
;-).

We openen deze reeks met het Duitse merk Schlüter, een
trekker met een beresterke reputatie
-Valt er tijdens een gesprek tussen loonwerkers of
landbouwers de naam Schlüter, dan volgen er onvermijdelijk
enkele geweldige verhalen of anecdotes(ik heb er hier op fp
al es enkele verteld;-)). Rond het merk Schlüter hangt er
namelijk een bepaalde mythe die bij geen ander merk te
bespeuren valt.

Wie zou er als landbouwer of loonwerker niet met een
dergelijk legendarisch rood glimmend monster willen
rijden(ik heb da al dus ik heb niets meer te willen
;-))Meestal blijft het echter een droomwens die voor
weinigen in vervulling gaat. Ofwel ontbreekt het in onze
contreien aan de nodige inzetruimte voor een trekker van
dergelijk formaat, ofwel ontbreekt de landbouwer of
loonwerker aan de nodige fondsen om zich dergelijk tuig aan
te schaffen.

De trekker mag dan al een levende legende zijn geworden,
weinigen(ikke wel :-P) kunnen zich echter eigenaar van zo'n
machine noemen.

da zegt wel genoeg zeker ;-)
0,0,0
Re: De geschiedenis van Schl�ter
een beetje geschiedenis

*

1899: Ontstaan Anton Schlüter München, de eerste
motoren worden gebouwd
*

1911: Schlüter heeft zijn eigen gieterij
*

1912: Schlüterhof word gebouwd, dit zou het
testcentrum worden, er werden ook jaarlijks een show
georganiseerd waar iedereen een Schlüter kon testen en
eventueel kopen
*

1915: Nieuwe fabriek word geopend, oppervlakte: 100000
m²
*

1918: Schlüter vindt de koude start motor uit
*

1921: Schlüter bouwt motoren van 5 tot 300pk, die
over
de hele wereld hun weg kenden

1937: De eerste Schlüter tractor! Namelijk de DZM, 15pk
1cilinder


De jaren 40

*

1942: De productie van houtgastractoren word
opgestart, model: GZA 25/GZV 25
*

1948: De DS serie komt op de markt, modellen: DS 15 en
DS25

De jaren 50

*

1953: Introductie AS serie, modellen: AS 15 en AS 22
*

1954: Uitbreiding gamma AS met de modellen AS 18, AS
30,AS 45 en AS 55(komt er pas in 1956)
*

1957: Introductie van de ASL serie, dit waren de
eerste Schlüter tractoren die een lucht gekoelde motor
hadden, modellen: ASL 130, ASL 141/151, ASL 160 en ASL 161
*

1958: Modernisering modellen AS, achter de 2 vorige
cijfers komt een 0, 1 of 21959, zoals bv: AS 18 werd AS 180
of AS 181
*

1959: Introductie van de S serie, modellen S 15, S 15
S(Smalspoor model), S 20, S 25, S 30(1960), S 35 en S 45.

De jaren 60

*

1961: Introductie modernere S serie, modellen: S 25, S
30, S 35, S 50 en S 60
*

1963: De productie van een nog nieuwere S word
opgestart: S 350/S 350 V, S 450/S 450 V, S 650/ S 650 V en S
900/S 900V. In dit zelfde jaar waren de Schlüter tractoren
ook in optie leverbaar met vierwielaandrijving, vandaar de V
achter de modellen die na 1963 gebouwd werden
*

1964: De eerste Schlütershow wordt georganiseerd op
het Schlüterhof, in bijzijn van "Lantechnik von Morgen"
*

1966: De eerste Schlüter boven de 100pk word gebouwd,
namelijk de Super 1500 V, Schlüter wist uit de 8cilinder
van
9508ccm 130pk te halen! In dit zelfde jaar werd ook de Super
Serie geïntroduceerd, van deze serie werden de meeste
Schlüter tractoren ooit gemaakt! De serie begint bij de
Super 350(V) en eindigde bij de Super 3000TVL(deze werd
geïntroduceerd in 1981). Ook de eerste Schlüter cabine
kwam
op de markt, van toen al had deze schuifdeuren!
*

1967: De eerste Schlüter van 100pk werd
geïntroduceerd, namelijk de Super 950(V)

De jaren 70


*

1971: De Compact serie komt op de markt, modellen:
Compact 550(V),Compact 750(V), Compact 850(V), Compact
950(V) en Compact 1050(V)
*

1973: De eerste Schlüter met airco(in optie) kwam op
de markt, vermoedelijk in dat zelfde jaar dus ook de
elektrische verwarming
*

1974: De Profi Trac serie komt op de markt: Het eerste
model was de Profi Trac 3000TVL, 12 van de 13 zouden naar
Joegoslavië zijn gegaan om daar op grote staatsbedrijven te
werken! De Profi Tracs hadden de eigenschap dat ze
4wielgestuurd waren en dus ook in hondegang konden rijden.
*

1977: De Profi Trac serie word uitgebreid met de Profi
Trac 2500VL.
*

1978: Schlüter bouwt de zwaarste tractor uit Europa,
namelijk de Profi Trac 5000TVL! Dit monster heeft een
12cilinder motor van
0,0,0
Re: De geschiedenis van Schlüter
wil je de volgende keer als je dingen rechtstreeks knipt en
plakt, ff de fouten eruit halen, leest een stuk fijner
0,0,0
Re: De geschiedenis van Schlüter
nou die rare tekens da komt waarschijnelijk omdat ik da mee
mozilla gedaan heb, en daar kennen ze niet alle tekens :-\
0,0,0
Re: De geschiedenis van Schlüter
stoefer :-P
0,0,0
Re: De geschiedenis van Schl�ter
Niks gestoef aan, die geschiedenis klopt als een bus :-P, en
kheb der niets bij verzonnen :-D
0,0,0
Re: De geschiedenis van Schlüter
"Wie zou er als landbouwer of loonwerker niet met een
dergelijk legendarisch rood glimmend monster willen
rijden" Ja Inter ja, Een Amerikaanse beul eentje met een
dikke V8 erin.

En levende legende?? Zijn toch ook wel andere merken die dat
hebben hoor.
0,0,0
Re: De geschiedenis van Schl�ter
Guldner, Hanomag :-D Allis Chalmers ook wel?
0,0,0
Re: De geschiedenis van Schlüter
Daar gaan ze weer:-D:-D Geef mij maar.../-P
0,0,0
Re: De geschiedenis van Schlüter
Ne FENDT zeker
0,0,0
Re: De geschiedenis van Schlüter
Guldner??:-\ Wat heeft Guldner voor iets speciaals dan voor
een legende
0,0,0
Loading Message List
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.09sec