FarmPhoto.com - The world of farming in photos.
T3RRA Cutta
Thread #348548 / / Total number of messages: 38 / Thread View Count: 6527 / Add thread to favorites:
[1][2] (page 1 of 2)
Nald 348548 26 vario systeem either
vario systeem
weet er iemand hoe het vario princiepe precies werkt,

hoe hij versnelt, want ik kan eigenlijk niet voorstellen dat het zonder versnellingsbak zou kunnen.
0,0,0
Re: vario systeem
tsja, das nogal een heel verhaal.
het werkt met een planetair stelsel met een ringwiel eromheen (is meestal zo:-P), dit ringwiel word door een hyro motor aangedreven. Draait het ringwiel mee op dezelfde snelheid als de drie satteliet wielen samen, dan sta je stil, hoe langzamer het ringwiel draait, hoe sneller je rijd.
0,0,0
Re: vario systeem
vario (ook wel cvt genoemd) continu variable transmission. zit ook soms in freesmachienen of dergelijke. daar is het een dubbele riemschijf waarvan de middelste helft naar boven of naar beneden kan bewegen. de riemschijven zijn dan een beetje conisch en als je de middelste schijf naar boven doet bv, dan word de diameter voor de onderste schijf kleiner en die van de bovenste schijf groter. ik weet niet precies hoe het in een trekteur werkt maar ik denk dat het van hetzelfde principe is. zit ook onder mn zitmaaiertje die ik eens heb opengesmeten. hopelijk ben je iets wijzer :-P maar het is moeilijk uit te leggen in woorden je zou er eens een moeten zien
0,0,0
Re: vario systeem
tandwiel met de letter S is de as waar de koppeling aan zit. Deze draait altijd tenzij je de koppeling intrapt. De tanwielen daaromheen (P) zijn de satteliet wielen, deze zijn met elkaar verbonden doormiddel van een houder, zodat ze altijd dezelfde afstand van elkaar hebben. De buitenste ring met de letter R is het ringwiel.
Als je het ringwiel vast zet (zodat het niet kan draaien) en de middelste as (S) aandrijft zullen de satteliet wielen binnen in de ring gaan draaien. Als je nu het ringwiel heel langzaam mee laat draaien zal de snelheid, waarmee de 4 sattelietwielen gezamelijk draaien, afnemen. Het frame die de 4 (in dit geval) sattelietwielen vast houd vormt de uitgaande as.
0,0,0
Re: vario systeem
dus met een hydraulische motor wordt de snelheid van s bepaalt, hoe langzamer hij gaat hoe sneller de trekker rijd, en de zon dat is de as die wordt aangedreven door de motor?

toch?
0,0,0
Re: vario systeem
en waarvoor is die kleine ring buiten S?
0,0,0
Re: vario systeem
s word aangedreven door de motor
r word aangedreven door een hydro motor, en p drijft de achterwielen aan. Let wel, p doet dat niet alleen, op het plaatje kun je zien dat p een aantal soortgenoten heeft, dit zijn er in dit geval samen 4, deze 4 drijven de achteras aan. Probeer maar eens na te gaan wat er gebeurt als je aan de middelste as draait (s)

een powrshift werk overigens met hezelfde principe. maar dan kent het ringwiel maar twee toestanden, loos mee draaien en stil staan (maximale snelheid net als bij de CVT).

Beide transmissies zijn trouwens uitgevoerd met verschillende 'paketten' van het hierboven afgebeelde.
0,0,0
Re: vario systeem
Tim, wat jij daar zegt is geen verklaring voor CVT (continu variabele transmissie), maar dat is gewoon de uitleg voor een variator, ook wel de bekende aandrijving uit de Dafjes.
0,0,0
Re: vario systeem
Ik snapte ook niet hoe die vario werkte, maar nu begrijp ik het ook. Eigenlijk ziet het er best simpel uit op die afbeelding.
0,0,0
Re: vario systeem
dus de vario heeft meerder van die planetenstelsels zitten,

en dat met die letters, dat had ik per ongeluk omgedraaid,

maar nu begrijp ik het
0,0,0
Re: vario systeem
sorry he. kan niet alles weten. tis toch ook een vorm van vario hoor en kheb nog nooit een vario boite open gezien dus kan het niet weten
0,0,0
Re: vario systeem
Een traploze transmissie heeft meestal 2 of 3 planetairestelsels, deze worden automatisch gekoppeld (electrohydrolisch?). Men zegt wel eens dat je het iets kunt voelen dat er wordt overgeschakeld tussen 2 planetairestelsels.
0,0,0
Re: vario systeem
ok en dat doet de trekker helemaal automatisch.

en aande buitenste ring zit onderaan nog 1 tandwiel, is die van de hydraulische motor of drijft die iets anders aan?
0,0,0
Re: vario systeem
dit komt uit 1995, toen de vario net was, uit de T&W
0,0,0
Re: vario systeem
als je het niet kunt lezen moet je je email maar ff geven
0,0,0
Re: vario systeem
bedankt
0,0,0
Re: vario systeem
thx gerbert, dit verduidelijkt het verhaal een beetje. Op het laatste plaatje zie je dat er maar drie satteliet wielen zijn. Dit maakt voor de werking niets uit, maar over het algemeen is het zo, hoe meer sattelietwielen je hebt hoe meer kracht je van het planetair stelsel kan vragen.
0,0,0
Re: vario systeem
ik kan hem lezen.

bedankt,
0,0,0
Re: vario systeem
wacht nog maar ff met je bedankt, het zijn 6 bladzijden:-P
0,0,0
Re: vario systeem
wil je ze evengoed ff gemailt hebben of wat?

ik plaats ze ook maar ff allemaal, das wel zo leuk voor andere lezers denk ik
0,0,0
Re: vario systeem
is het ook mogelijk dat je ze door mailt, want als ik ze via fp opslaat en uitrpint komen ze niet op de gehele pagina
0,0,0
Re: vario systeem
ik mail het zometten wel even

er zit trouwens ook de uitleg van de claas cvt bij:bonus :-P
0,0,0
Re: vario systeem
en de laatste
0,0,0
Re: vario systeem
en we gaan lekker door met de JD variant(dus niet de ZF)

ik had ze toch op de pc staan, dus och

hopelijk is ie een beetje leesbaar
0,0,0
Re: vario systeem
2e pagina

misschien iemand die van de steyr of ZF variant een fijne uitleg hebben?
0,0,0
Loading Message List
[1][2] (page 1 of 2)
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.152sec