FarmPhoto.com - Photos 4 farmers.
T3RRA Cutta
Thread #348807 / / Total number of messages: 45 / Thread View Count: 6352 / Add thread to favorites:
[1][2] (page 1 of 2)
brakel 348807 49 Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009 either
Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
Tractoren in 2009 een kenteken

Tractoren en andere landbouwvoertuigen (lbt) krijgen in 2009 een kenteken. Ook wordt voor bestuurders vanaf 16 jaar een rijbewijsplicht ingevoerd. Verder wordt de maximumsnelheid voor bepaalde (moderne) typen lbt op veel wegen verhoogd van 25 naar 40 km/h. Dat schrijft minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.

De maatregelen hebben tot doel de veiligheid van het gebruik van landbouwvoertuigen te bevorderen en de handhaving te vereenvoudigen. Zo zijn(verkeers)overtredingen dankzij de kentekenplicht makkelijker te signaleren en te bestraffen.

Uit recent onderzoek van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat blijkt dat het verhogen van de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen op sommige (doorgaande) wegen van 25 naar 40 km/h de verkeersveiligheid, verkeersafwikkeling en doorstroming ten goede komen. Ook heeft de invoering van een rijbewijsplicht voor bestuurders van een lbt die 16 jaar of ouder zijn een positief effect op de verkeersveiligheid

bron www.trekkerweb.nl

Wat is jullie mening hierover?
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
isse goed.

zeker dat rijbewijs plicht
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
dat van snelheid is best handig opzich...maar ik weet zeker dat niemand zich al aan de 25 km/h hield :-\.

nummerborden moeten wij nu al hebben.
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
Ze zijn weer snel in Den Haag wij hebben al meer dan 22 jaar een trekker die 40 km/h loopt.
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
ik heb zoiets van, laat die trekker zo hard rijden tot ze aan kunnen, mits als ze met een aanhanger rijden dat die goed geremd is.

want als een trekker hard kan dan zijn ze daar heus wel op berekend zodat de remmen goed zijn
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
het ging meen ik alleen om 16 en 16 jarigen, voor degene die dan 18 of ouder zijn verandert er niks qua rijbewijs

of zit ik nou helemaal fout
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
aan de eene kant is da goed.

maar aan de andere kant ben je dan verkeerd bezig.
want als je met een auto de macht over het stuur verliest en je knalt tegen een huis aan,dan komje misschien door de voorgevel.

maar als je daarintegen met een zware trekker tegen een huis knalt, dan ga je het huis in, en dan kom je er aan de andere kant weer uit
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
Weet iemand hoe het nou precies zit NU?

en hoe het dan is in 2009?

iedereen verteld het weer anders:S

of weet iemand een site met de wetten ofzo?

m.v.g. ®edpowe®
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
De eerste 40 km/h versies van Deutz hadden geen goede remmen.

Daarin zat ook een sticker dat je er maximaal 30km/h mee mocht rijden.
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
Ik zou ook de 18- jarigen een rijbewijs laten halen. Stel iemand die nog nooit trekker heeft gereden en gaat voor het eerst trekker rijden die weet niet wat er allemaal moet en kan gebeuren.
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
ik had een site gevonden van een paar agrirische scholen, waar op het vermeld stond, maar die zeiden ook weer het tegenstrijdige
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
Nald,

Ik zie geen verschil met een vrachtwagen bij dat ongeluk.
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
Afwijkende rijbewijsregels voor bepaalde voertuigen

Voor fietsers, bromfietsers en bestuurders van invalidenvoertuigen gelden afwijkende regels rond het gebruik van een rijbewijs.



Afwijkende regels:



Fietsers hebben in Nederland geen rijbewijs nodig. Iedereen, ongeacht de leeftijd mag met een fiets de openbare weg op.
Voor het besturen van brom- en snorfietsen op twee wielen (ook spartamet) en de vierwielige brommobielen moet u minimaal zestien jaar zijn en een geldig rijbewijs of bromfietscertificaat bezitten. Bestuurders in het internationale verkeer en houders van een rijbewijs zijn vrijgesteld van de certificaatplicht, maar moeten wel minimaal zestien jaar zijn.
De bestuurder van een gehandicaptenvoertuig uitgerust met een elektromotor die niet harder kan dan tien kilometer per uur, hoeft niet aan een minimumleeftijd te voldoen. Als het gehandicaptenvoertuig een andere motor heeft dan hiervoor beschreven, geldt een minimumleeftijd van zestien jaar. De bestuurder van een gehandicaptenvoertuig heeft geen rijbewijs nodig.
Voor bestuurders van een landbouwtractor of een motorrijtuig met beperkte snelheid geldt een minimum leeftijd van zestien jaar. Voor bestuurders van een landbouwtractor op de openbare weg geldt daarbij dat zij in het bezit moeten zijn van een tractorcertificaat. In de toekomst komt er een categorie bedoeld voor tractoren (categorie T) op het nieuwe rijbewijs. Aequor (Kennis- en communicatiecentrum voedsel en leefomgeving) geeft het certificaat af. Voor informatie over het verkrijgen van dit document verwijs ik u naar www.aequor.nl

bron:http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewijs/voor_welke_voertuigen/
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
Vraag:
Wat is een trekkerrijbewijs, hoe kom ik eraan en wat mag ik ermee?
Antwoord:
Jongeren van 16 en 17 jaar moeten in het bezit zijn van een trekkerrijbewijs jeugdigen om trekkerarbeid te verrichten en met een trekker op de openbare weg te rijden. Vanaf 18 jaar heb je hiervoor geen trekkerrijbewijs nodig. Een trekkerrijdenexamen bestaat uit twee delen, een theorietoets en een praktijktoets. Als je je trekkerrijbewijs wilt halen, meld je je aan bij een aoc, zij kunnen je meer over de gang van zaken vertellen. Als je het trekkerrijbewijs kwijt bent, kun je op de school waar je examen hebt gedaan (tegen betaling) een duplicaat-trekkerrijbewijs aanvragen. Met een trekkerrijbewijs mag je alleen trekkers besturen, het rijbewijs geldt niet voor zelfrijdende of langzaam rijdende werktuigen (16-25 km /uur). Een trekkerrijbewijs heeft niets met een bromfietscertificaat te maken, er is dan ook geen sprake van vrijstelling. In het buitenland heeft het Nederlandse trekkerrijbewijs geen waarde.

http://www.aequor.nl/aequor/pages/faq/frmset.asp
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
dat is nou net mijn punt.

voor een vrachtwagen moet je toch wel veel moeite doen, en toch flink wat boeken in je kop stampen.

en je trekkercertificaat kan je met niet al te veel moeite halen
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
er stond een keer in de boerderij dat je GEEN rijbewijs nodig hebt MITS je 16 bent en je GEEN werktuig achter je trekker hebt hangen!
de regels schijnen nogal langs elkaar te lopen,
ik weet het ook niet meer....
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
maar best dat ze dat ook eens gaan doen in nederland, dan zijn wij belgen niet de enigste die daarme gekloot zitten :-P ik vind voor iedereen ouder dan zestien dat die een trekkerrijbewijs moet halen. dat dat vanaf 18 niet meer nodig is is dikke zever
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
Loop ik effe voor ik heb m`n trekkerrijbewijs al in 1976 gehaald.

Sander
misschien maken ze een uitzondering voor oltimers :-D
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
rijden ze daar nu nog rond zonder nummerplaat ?????

ik heb gehoord dat er hier iemand met zijn JD 7720 zou geflitst zijn in de bebouwde kom :-P hij deed dus meer van 50
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
Maar Tom toch, in de bebouwde kom zijn ook zones met maar 30 per uur, die JD zal waarschijnlijk wel 35 km/h gereden hebben ofzo :-P.


En die Nederlanders altijd maar beweren dat België jaren achterloopt op Nederland, nu blijkt het omgekeerde waar te zijn ;-).
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
Ik vind het ook wel goed dat ze nou de wetgeveing aanpassen, niet alleen met de snelheid maar ook met het rijbewijs. Ik meende dat vrachtwagen chaffeurs iets van 20 ton ofzo mogen trekken (kan het mis hebben) en met de trekker mag je 50 ton trekken, en als je dan kijkt hoe makkelijk je als 16 jarige met niet al te veel ervaring aan je rijbewijs/cetificaat kunt komen, is gewoon te belachelijk voor woorden, een vrachtwagenchaffeur is tijden bezig met de theorie uit zijn/haar komt te leren en dan komen de overige examen er nog bij, en een jochie van 16 maakt ff een 2 tal examens en klaar. Oke de snelheid ligt dan wel lager dan van een vrachtwagen, maar geeft het nog maar even een paar jaar en alle trekkers kunnen over de 60 km/h, dus ik vind dit een goede wetgeving.
Kallum an doen
Patrick
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
Volgens mij mogen Nederlandse vrachtwagen chauffeur wel ietsje meer trekken dan 20 ton.
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
Daarom zeg ik ook dat ik het mis kan hebben, maar ik heb iets gehoord van 20 a 22 ton, maar ja, ik ben ook geen vrachtwagen chaffeur.
Kallum an doen
Patrick
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
@ Tom: Dat trekkers opgescheven omdat ze te snel rijden, is geen nieuwigheid. Zo ken k er nog die hier in Geel te snel door't centrum crossen, en da is al lang geleden.
Ik denk da mensen van de boerenstiel al genoeg ervaring hebben op hun 16, ligt er natuurlijk aan met wat je thuis rijd.

Een vrachtwagen chauffeur moet veel theorie doen om op de baan te mogen... Hoe stel je een cruise control in? En hoe leg ik mijn voeten het comfortabelst op het dashbord. Ja dat is wel moeilijk als je elke dag ligt te zuipe, en uw niveau afneemt... net zoals dat van FP hier... man man
0,0,0
Re: Kentekenplicht landbouwvoertuigen 2009
Hoor ik daar een kleine vergelijking met de 'chaa', Steven?
0,0,0
Loading Message List
[1][2] (page 1 of 2)
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.268sec