FarmPhoto.com - Picture yourself farming.
T3RRA Cutta
Thread #455549 / / Total number of messages: 65 / Thread View Count: 14247 / Add thread to favorites:
[1][2][3] (page 1 of 3)
robinbos 455549 302 Sleutelen either
Sleutelen
Omdat het weer niet zo goed was om op het land aan de gang te gaan, ben ik afgelopen dagen maar wat gaan sleutelen.
Hier een john deere 1120 met duncan cabine. Zo'n cabine stelt niet veel voor, het houdt regen en wind tegen, maar verder is het vooral een onhandig krap lawaai hok. Daarom hebben we hem er maar afgehaald.
0,0,0
Re: Sleutelen
Trekker MET cabine:-)
0,0,0
Re: Sleutelen
trekker zonder cabine:-)
2 boutjes van de treeplank
4 bouten van de cabine steunen
enkele draden van de verlichting
0,0,0
Re: Sleutelen
John deere 1020, dit was een slooptrekker. De motor was kapot gelopen op de drijfstanglagers, de grote hydro pomp en de brandstofpomp zaten er niet meer op, en de hy/low was ook kapot gelopen.
Omdat we de hy/low over wouden zetten van de slooptrekker in de eigen 1120 ben ik maar vast begonnen met demonteren. Dit is het voorste deel van de achterbrug. Het bovenste lager is van de hoofdaandrijving, vanaf de kopppeling dus. het grote tandwiel is de aftrakas koppeling, hydraulisch bediend.
0,0,0
Re: Sleutelen
bovenkant van de versnellingsbak, allemaal erg eenvoudig en loeisterk gebouwd. de 'haak' die er boven uit steekt is van de diepteregeling van de hef.
Deze trekekr heeft 4 versnellingen, een hoge, een lage en een achteruit groep. daaroverheen was de hy/low verkrijgbaar, die van iedere versnelling 2 maakte. iedere rijsnelheid werd met ongeveer 26% verlaagd
0,0,0
Re: Sleutelen
het koppelingshuis. de voor zeide van de trekker dus. bovenin zat de hy/low koppeling en de oliepomp, onderin de afakas koppeling
0,0,0
Re: Sleutelen
de oliepomp.
deze pomp levert ongeveer 8 bar, en zuigt de olie uit de achterbrug, voor de smering van de bak, bekraching van hy/low, bekrachtiging van aftakas koppeling en om de grote plunjerpomp voorin de trekker te voeden.
0,0,0
Re: Sleutelen
het hy/low pakket.
0,0,0
Re: Sleutelen
de lamellen plaatjes van één zeide van de hy/low, dit was dus hetgeen dat kapot was. Ik heb het idee dat dit komt omdat de as krom is. om dit zeker te ga ik de as in de draaibank zetten. door hem snel rond te draaien kan ik vanzelf zien of hij slingert. Waarschijnlijk hebben ze dan de motor van de krik laten vallen bij het vervangen van de koppeling ofzo. Het zal niet de eerste keer zijn dat de motor op de koppelings as valt:-\
0,0,0
Re: Sleutelen
Mooie foto's robin..;-) Hoe staat het met de 3120?
0,0,0
Re: Sleutelen
mooi en leerzaam robin:-)
Op onze 2030 zat ook hi-lo maar die gebruikte we eigenlijks nooit, was wel aardig luxe voor z'n tijd denk ik
0,0,0
Re: Sleutelen
dit is nou echt een mooi en leerzaam project, spijtig dat zulke dingen hier nooit te doen zijn :-\
0,0,0
Re: Sleutelen
die kapotte lamellen komen mij bekend voor:-\, bij onze mf gaan die ook steeds stuk, we hebben ze nu al 2x vervangen:-(
één voordeel we weten nu hoe ie er van binnen uitziet
0,0,0
Re: Sleutelen
Gerbert: Ford had in 64 al een eensgelijks systeem genaamd 'dual power'. Is eigenlijk nooit aangeslagen. Pas later werd het een succes omdat de techniek flink verbeterd is.
0,0,0
Re: Sleutelen
Dit werk is inderdaad heel leerzaam, en zeker omdat dit een slooptrekker is. Alles wat ik wil kan ik lostrekken, word toch niet meer gebruikt, en er hoeft dus geen nieuwe pakking tussen. Bij jd gingen die hy/low bakken wel vaker kapot, maar dat kwam dan omdat er water bij de olie kwam, en dan lossen dingen als remvoering en voering van koppelingsplaten zoals deze gewoon op. Van deze trekker was het al de derde keer anderhalf jaar tijd vertelde de vorige eigenaar.geen wonder met een kromme as dr in:-\

Met de 3120 gaat het nog wel redelijk dacht ik, hij word heel vaak gebruikt, voor het bollen rijden, klepelmaaien en noem maar op. als hij nu niet opeens overal gaat lekken gaan we maar eens beginnen aan de restauratie.

Vandaag had ik weer zo'n leermoment, zoals ze dat op school zeggen. Op dit moment ben ik een paar dagen op vakantie, en tsja, natuurlijk even bij de plaatselijke mechanisatiebedrijven wezen kijken. Bij de nh dealer was ik getuigen hoe een tvt190 werd gescheiden van zijn S-MATIC versnellingsbak:-p Aangzien ze hiervoor zelf speciaal gereedschap voor gemaakt hadden heb ik het vermoeden dat dit al vaker voor gekomen is:-\
0,0,0
Re: Sleutelen
jd introduceerde in '63 de fullpowrshift:-)
0,0,0
Re: Sleutelen
gaat zo'n versnellingsbak eruit halen dan zo moeilijk?
Halen ze dan eigenlijk de cabine eraf of kun je 'm(net als bij jd) omkantelen?
0,0,0
Re: Sleutelen
arcane: ford heeft in 1972 de dual power geintroduceerd in hun trekkers en was van begin af aan een gigantisch succes. Een minder succes en vooral hier was de select o speed. Op zich zeer goed als men er maar voorzichtig genoeg met omging doordat er geen electronische beveiliging opzat die werd uitgevonden eind jaren 50
0,0,0
Re: Sleutelen
Is de fullpowershift al reeds perfect dan?:-P Krijg je niet eerder water bij de olie bij versnellingsbakken die heel warm lopen? En dan de hydrauliekolie niet gescheiden zorgt ook voor extra warmteontwikkeling.
0,0,0
Re: Sleutelen
perfect zullen ze nooit zijn, maar ik denk dat er niet veel aan te merken valt op de nh bakken, john deere das nog altijd dezelde grote ramp want wat ford in 1969 niet meer wou maken omdat het te gevoelig was hebben zij verder gedaan tot in de 7010 serie, met als gevolg dat je alle 4000 uur de hele bak mocht vernieuwen
0,0,0
Re: Sleutelen
Als je ergens ongeveer 45 jaar aan werkt, wordt het toch stilletjes aan tijd, dacht ik zo:-P
0,0,0
Re: Sleutelen
de bak die jd in '63 introduceerde werd gebruikt tot de 40 serie, die bak was perfect, op het lage aantal versnellingen na. wij hebben hier een aantal van die trekkers met zo'n bak, 15000 uur zonder problemen. na de 8 traps kwam een 15 traps, die in de 50, 55, 60, 7000 en 7010 werd gebruikt, geen succes, die bak heeft een bestaan gehad van zo'n 15 jaar. de powrshift in de 8000 serie is weer een andere, en deze bak is dan ook bijna perfect.
@ schizo en wouter, als je er niks van weet, hou dan gewoon je mond met dit onzinnige commentaar. dat van die 4000 uur is trouwens complete onzin, voor dumper en kilver werk staat 7000 uur, bij normaal gebruik 10000 uur.
0,0,0
Re: Sleutelen
die in de 8000 serie ga je mij niets over horen vertellen, die is electronisch geregeld en waarschijnlijk een funk? maar bij 4050 en alles wat erna kwam vind ik het gewoon een ramp dat je alle versnellingen moet doorlopen voor de achteruit te kunnen nemen en de levensduur is ook maar triestig
0,0,0
Re: Sleutelen
die 15 traps uit de 50 serie is inderdaad triest, niet de kwaliteit die je van jd gewend bent.
wat die 8000 serie betref, zal inderdaad wel een funk zijn, want funk is namelijk onderdeel van Deere & Co
0,0,0
Re: Sleutelen
Net als de 70 serie van Nh een funk bak heeft dan? En er zijn er zelfs geweest die ze aan 3000 uur gekraakt hadden, dus dan is 4000 uren ook mogelijk. Maar de tendens is toch 6000 uren hoor. En de mensen van Montfort zeiden me ook dat je de PQ van een 6000 rond de 6-7000 uur moet vervangen als je veel transport of frontladerwerk doet. Bij een 7000 lag die grens 2000 uur hoger aldus Montfort
0,0,0
Loading Message List
[1][2][3] (page 1 of 3)
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.138sec