FarmPhoto.com - Photos. The international farming language.
T3RRA Cutta
Thread #46358 / / Total number of messages: 13 / Thread View Count: 1294 / Add thread to favorites:
kris 46358 1 Front tyres tractor IH 1056 XL either
Front tyres tractor IH 1056 XL
Weet er iemand waarom sommigen de voorbanden van een traktor
er andersom opleggen, dus met de kammen achteruit...?
Is dit voor de slijtage op de weg of heeft dit andere
doeleinden zoals meer trekkracht bij het achteruit rijden?
Graag had ik hier verschillende discussies en uitleg gezien
van mensen die dit toepassen of het weten waarom dit gedaan
wordt.


Does anybody know why some farmers put the fronttyres of a
tractor in the other way? Is this for the wear end tear or
has it other objectives?
Please give me some information.
0,0,0
Re: Front tyres tractor IH 1056 XL
ik heb het al eens op een ander forum gezegt dat het normaal
is voor dat de banden minder moddr op gooien en ik dnek ook
voor meer trekkracht bij het achteruit rijden.
hier een foto van een fendt 916 met joskinj ktp met
omgekeerde voorbanden
0,0,0
Re: Front tyres tractor IH 1056 XL
Meines Wissens nach wird das wegen der starken Abnutzung der
Vorderreifen gemacht. Ob es war bringt, oder was sonst noch
dahinter steckt weiss ich net. Aber an dem hier finde ich
die Farbe der Felgen noch für weitaus merkwürdiger!
;-)

I think this is done to reduce abrasion / wearout of the
front tyres, but I'm not completey assured about that. On
the picture of the nice IH is perhaps the colour of the rim
more noteworthy! ;-)

Greetings from Bavaria
Joe
0,0,0
Re: Front tyres tractor IH 1056 XL
In France few farmers reverse the direction of the tires to
have a better guidance on the steering axle of the tractor
or to reduce wear when transport a lot (nothing was
proven)(or to finish using the tires!!!), on the tools with
proportional to advance flow to avoid the slip.
0,0,0
Re: Front tyres tractor IH 1056 XL
Hier gebruiken we het in hoofdzaak als er nog al eens wat
wegtransport wordt gedaan. De 745 heeft ze ook nog al eens
omgedraaid zitten met de bedoeling om een betere
gelijkmatigere af slijting van je banden te krijgen, Als je
dat niet doet dan heb je de kans dat zo je banden
ongelijkmatig afslijten met het gevolg dat je hem voelt gaan
trillen.
0,0,0
Re: Front tyres tractor IH 1056 XL
johan ge bent de enige die gelijk ebt et eeft niet te maken
met meer trekkracht achteruit of aarde wegsmijten tis gewoon
na nen tijd kunnen bepaalde merken scheef gaan slijten en
als ge ze omgekeerd steekt doen ze da ni
0,0,0
Re: Front tyres tractor IH 1056 XL
ik heb dit ook op een ander forum gevraagd en daar hebben
ze gezegd dat da is om meer grip te hebben bij het
achteruitstoten van nen dumper of zo
0,0,0
Re: Front tyres tractor IH 1056 XL
nja ze zeggen zoveel wij doen het altijd om het
scheefslijten van de banden te verkopen
0,0,0
Re: Front tyres tractor IH 1056 XL
hier doen ze dat ook voor als je veel op de weg rijd, NOG
NOOIT gehoord voor het achteruit rijden,
0,0,0
Re: Front tyres tractor IH 1056 XL
als je in modderige omstandigheden alleen maar vooruit moet
en af en toe een stukje achteruit, dan moet je je banden
gewoon houden.
moet je toch ook veel achteruit, dan kan het soms iets
verschillen als je je voorbanden om draait.

een trekkerband lost op zijn best bij vooruit rijden als de
banden gewoon staat. staat ie andersom, dan lost de grond
die tussen de kammen plakt zeer slecht. dit klopt dus ook
bij het verhaal van voor en achteruit rijden.

mensen die beweren dat banden minder slijten als je de
banden om draait, die mogen daar dan eerst bewijs voor
aanvoeren. maar er is geen een bandenfabrikant die dit aan
heeft kunnen tonen.

is het zo dat door de stand van de wielen de band aan de ene
kant iets meer slijt dan aan de andere kant, dan kan het wel
eens helpen door links en recht om te draaien. de precieze
mensen zullen dit om het jaar doen, en zullen de banden op
de velg ook gewoon omdraaien zodat ze gewoon goed staan,
mensen die al dat gedoe niet willen, die nemen genoegen dat
de voorbanden dan tijdelijk andersom staan.
0,0,0
Re: Front tyres tractor IH 1056 XL
ja Pieter. minder snel slijten lijkt me overdreven dat dat
een rede zou zijn. Maar zoals ik al zei, hier wordt het
meestal gedaan om de slijtage gelijkmatiger te verdelen. Ik
zelf heb het nog nooit kunnen ervaren maar hij zelf zei dat
hij het wel eens heeft gehad met een trekker waar de wielen
nooit omgedraaid werden en dat die trekker gewoon trilde op
de weg door dat de nokken gewoon scheef afgesleten waren.
0,0,0
Re: Front tyres tractor IH 1056 XL
trillen door de banden kan veel verschillende oorzaken
hebben..... bandenspanning, bij een bepaalde snelheid gaan
sommige banden trillen op de weg, te hoge snelheid,
verkeerde belasting (vaak overbelasting, bij lagere spanning
neemt het draagvermogen af) of ongelijkmatige slijtage
0,0,0
Re: Front tyres tractor IH 1056 XL
het is inderdaad ook veel het geval bij tractors die aan
veel transport doen die hun banden omgekeerd hebben staan,
de fendt 916 die ik eerder heb laten zien heeft zijn banden
al van toen hij hem kocht achterstevoren staan, dus hij zal
het wel niet om de slijting hebben gedaan. het is een boer
en hij rijdt met zijn 916 voor de mestbank in belgie en hij
rijdt ook hooibusselen met een 3 asser, ik zal eens een foto
maken van die combinatie, echt mooi om te zien, de boer
heeft nog een 716, en allebei uitgzerust met frontlift+PTO
en de 916 met frontlader met busselen klem en alle rest.
0,0,0
Loading Message List
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.088sec