FarmPhoto.com - Farming like you've never seen it before.
T3RRA Cutta
Thread #83990 / / Total number of messages: 36 / Thread View Count: 4518 / Add thread to favorites:
[1][2] (page 1 of 2)
majoor82 83990 1 MAN silagetruck/mengele either
MAN silagetruck/mengele
Deze vrachtauto wordt gebruikt, en is gebouwd door Kooyker
van Dieren. De truck wordt aangedreven door een
luchtgekoelde Deutz V8 met een ZF versnellingsbak.
Hier wordt de vrachtauto gebruikt als trouwauto voor de
chauffeur die gaat trouwen.
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
heb bij iemand stage gelopen die heeft 2 van die ondingen
met een 10tons kiepbak er op voor aardappels en bieten
kippen heb helaas aleen een hele wazige foto zal kijken of
ik een keer een duidelijke foto kan maken als ik die kant
eens op kom
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
wat zijn ze op die foto aan het dorsen?

er zit volgens mij een graspickup op die combine, of niet?
en hangt er nog iets achter die combine?
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
deze combine is geen comine meer dit was een expirimentele
machine voor het verwerken van vezel hennep normaal gebeurd
dat hier met hakselaar en word alles in een buld gekuild tot
het later in de fabriek verwerkt kan worden het idee was om
hennep vezel en hennep hout direct op het land te scheiden
daar voor is deze lexion in dld bij een mechanistatie
bedrijf omgebouwt voor de lexion hangt een pick up van een
hakselaar daar achter zit een haksel kooitje dan word het
via de invoer naar een 2e grote hakselkooi gebracht (waar
normaal de dors trommel zit)dan komt het op de schudders
waar de houtdelen door vallen en de vezel over heen gaat dan
komt het vezel nog door de de stro hakselaar en word het
niet over het land maar op een aanhanger geblazen die er
achter aan loopt op die aan hanger zitten onder een
lopendeband (daar komen de hout deeltjes op ) en boven
schudders waar de vezel op geblazen word achter op zitten
aan de ene kant een stroblazer die de vezel op een kieper
blaast en aan de andere kant een afvoer zoals bij een wagen
rooier die het houd op een ander kieper lost op zich werkt
dit prima alleen de capaciteit is veel te laag en de
aanschaf kosten te hoog de concurentie werkt met 3 of 4
deutz fahr powers pres perzen een een paar getrokken groot
pakperzen en dat is aardig goedkoper omdat pakken aardig
goedkoper te vervoeren zijn dan vezel en houd (veel volume
geen gewicht)
zal nog een paar foto's meer posten
k heb jammer genoeg niet veel omdat ik toen aan het hennep
harken en als ik vergenoeg in het voren was aan het hout
rijden was ik post ze wel ff in een apparte tread
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
Jouw stagebedrijf, die met 2 van die man's
met een 10tons kiepbak er op voor aardappels en bieten, daar
zijn wij na een tip wezen kijken, om met eigen ogen te zien
of dat wat was, zo'n man.
Het was indrukwekkend om te zien hoever zo'n vrachtwagen
komt, tov een trekker-kipper combinatie.
Vandaar dat wij er ook 1 gebouwd hebben
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
jah idd daar word je bang van hoe ver zn ding komt ik zat
een keer vast met een valmet6600 ook met een 10t kieper rond
vol we hebben zn vrachtwagen er achter gehangen k had de
trekker nog niet in de versnelling staan of was er ook al
weer uit dat was in 98 denk ik toen het ook zo nat was met
die vrachtwagen komen ze zo ver waar ze met een rooier al
niet mee komen kunnen maar jah achter liggen ook banden van
een meter breed onder en ze wegen in verhouding ook niets en
ze hebben pk's genoeg maar blijven ondingen naar mijn
mening oh jah scheelt ook als je een leger dump in de buurt
hebt om ze aan de praat te houden :-D
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
Da's niet zo verwonderlijk dat je met een op alle wielen
aangedreven voertuig verder komt dan een voertuig met
aanhanger.

Als je een trekker hebt, bijvoorbeeld 6 ton, je hebt 1.5 ton
oplegdruk op de trekhaak, heb je 7.5 ton op aangedreven
wielen.
De kipper weegt 4 ton en neemt bijvoorbeeld 15 ton mee, is
dat 19 ton. Van die 19 ton werd dus 1500 kg op de trekker
overgdragen, is de balans 7500 kg aangedreven(werkt in je
voordeel), 17500 kg getrokken (werkt je tegen)

Dan is het niet zo verwonderlijk dat je zoveel verder komt.

We hebben thuis een keer een giertank met stilstaande wielen
de modder uit gesleurd, de wielen gaan stilstaan omdat de
modder ervoor ophoopt. Als de giertank aangedreven was,
waren die wielen over die modderrichel heen geklommen, en
heb je nog meer voordeel van tractie.
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
De MAN's sturen wel zeer zwaar, maar daar is aan te wennen,
en door de vloeistofkoppeling met converter/koppelomvormer,
kun je zo vanuit stilstand in de hoogste versnelling
wegrijden, zonder problemen.
(principe oude fendt 600-E serie)
Maar de versnellingbak moet zeer voorzichtig behandeld
worden: in 5 tot 10 droge jaren is er nix aan de hand, maar
heb je een nat jaar: kun je de versnellingsbak reviseren.
Zelfs het kroon/pignonwiel loopt nog kapot.
En de plannen voor onze 2e MAN lijken toch meer op een
3-asser, vanwege de maximale aslast.
Reken maar dat de assen zwaar overbeladen zijn bij volle
bak, en de assen zijn voor personenvervoer gemaakt, iets van
4 a 5 ton per as maximaal..............
Het mag dus zo nu en dan ook wel eens misgaan
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
dat klopt precies maar toch als je met beleid rijd en ze met
liefde behandeld valt het mee maar dat klopt precies wat
renze zegt als de wielen gaan stil staan (had ik bij die
10tons kieper ook )dan kom je nergens meer is het zelfde
alsof je aan een beton blok loopt te trekken euhm het zijn
wel 10tons bakken maar ik geloof niet dat er ook idd 10 ton
op gaat want die kieper achter die valmet is ook 10 ton maar
gaat veel meer in dus het over beladen valt wel mee denk ik
want ik kan me ook niet herinneren dat ze een keer de
achteras of de versnellings bak kapot gehad hebben ik moet
er trouwens ook bij zeggen dat die van hem origineel ook
kippers waren maar dan 6x6 en ze werden voor munitie
transport gebruikt heb touwens ook gezien dat er 8x8
trekkers bestaan die gebruikt het duitse leger voor het
transport van tanks .
dat van die koppel omvormer klopt ook dat rijd wel mooi maar
idd ze sturen erg zwaar na 1 zeizoen zie je de spierballen
groeien :-D hoezo sportschool ? koop een M.A.N. ;-)
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
de 4x4 laden wij wel (natte mais) +/- 14 ton in, dus aardig
overbeladen, en door de grote banden, komt in de bocht het
voorwiel tegen het spatbord, waar de stoel opstaat, dat merk
je dus wel.
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
he hendrik, kun je wat foto's op deze site zetten van die 2
MAN's, die met die aardappelkippers?
En zijn van deze 2 de grote kap van de motor gehaald, en
luchttanks verplaatst om ruimte te maken voor de kipbak?
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
Paul,

Er zaten toch eerst blokken in de veren ?? ik geloof dat die
broer van mij een keer tussen neus en lippen door heeft
verteld dat hij ze weggehaald had omdat hij anders ook op
het rechte stuk in de blokken klapperde....:-\ :-D
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
jah klopt die kap is er af en de kiep bak valt om/over de
motor heen en er zitten 2 lucht ketels op het dak en er
hangt er 1 onder het frame als ik mij dat zo ff goed
herinner ik heb er zo verder er geen foto's van maar kan
kijken, want ik wil er toch nog ff heen om hun Ford FW30 op
de foto te zetten of ik volgende week ff foto's kan maken
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
Hier is de MAN in orginele legeruitvoering:
http://www.commerce-trucks.nl/S_MANn451.html
de drieasser:
http://www.commerce-trucks.nl/S_MANn452.html
de vierasser:
http://www.commerce-trucks.nl/S_MANn453.html

Al deze trucks zijn ook door FAUN gemaakt, zagen er net zo
uit. Begin jaren '90 stond er een artikel in de boerderij
van een kerel die er zijn aardappels mee binnen reed. Dat
was een FAUN en zag er precies zo als deze MAN uit.
Misschien is dat wel die truck waar jullie het over hadden
??

Deze vierasser werd NIET gebruikt voor tanktransport.
Dat was een truck met MWM V12 van 750 pk. Er zaten 5
differentielen in, in iedere as 1 en tevens tussen de voor-
en achterassen, dus de beide achterassen lopen synchroon en
beide voorassen ook, maar de voorste twee kunnen in de bocht
harder lopen dan de achterste twee vanwege het
tussendifferentieel.
Die MANnetjes die je daar bij Commerce ziet, zijn lichte
pierenwippertjes.

=========
Jaja, versnellingsbak voorzichtig behandelen.... En toch op
de koppelomvormer in de zesde weg proberen te trekken ??
:-\


Paul, hoe veel is het leeggewicht van dat ding eigenlijk ??
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
Kijk, hier heb je een tanktransporter:
V-12 MTU (DaimlerCrysler) 840 pk
Twin-disc 10 speed automaat

Je kunt zien dat de reserveband voorop de oplegger staat.
...Ik wou dat ik ze onder de giertank had...;-)
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
klopt renze heb op discovery laatst de tank transport
uitvoering gezien dat zijn pas beesten !!! euhm die in de
boerderij stond de naam van de eigenaar er bij ? kan me dat
artikel wel heel vaag herinneren maar heb het blad zelf niet
meer helaas stond er toevallig ook een 4rijige secam mega
digger bij ? met een valmet 8400 er voor ? als dat zo is
hebben we het over de zelfde alleen op beide vrachtwagens
zit/zat een M.A.N. embleem ? als het goed is moet er als
eigenaar of Gebroeders Dun bij staan of A.Dun ze hebben
rooie cabines gele kiepbakken met hydraulisch achterschot
achter grote terra banden en voor wat kleinere met nokken en
het cabine dak is grijs ? oh ja de voor spatborden zijn een
beetje breder gemaakt
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
Kijk paul, hier een 6x6 T-813 uit 1967.
Dit is dezelfde asconfiguratie als de T-815 die bij Van
Vliet trucks staat. Zoals je ziet, heeft deze de assen ver
uit elkaar, zodat je zonder enig probleem grote banden kunt
monteren.

Als jij op je 6x6 MAN ook grote banden wilt monteren, zul je
allicht de assen verder uit elkaar moeten zetten. Als je dan
in een diep modderspoor rijdt, kun je alleen nog maar
rechtuit omdat de tandem nooit en te nimmer de bocht om komt
als je tot de buik door de drek gaat.

Als je het mij vraagt, is het ombouwen van een 6x6 verloren
moeite, je zult de tandem om moeten bouwen om hem
bestuurbaar te maken, omdat anders geen boer je op zijn
grassland wil omdat je alles kapot wringt, en omdat je
anders alleen maar meer rechtuitkunt in een diep
modderspoor.
Het ombouwen naar bestuurbare assen betekent dat je weer je
hele ratjetoe van de stuurbekrachtiging moet verstevigen
omdat nu twee in plaats van 1 as bestuurd worden, daarnaast
moet je de geometrie van de stuurassen goed gokken.

Daarnaast ben je hem in een nat seizoen twee keer een week
kwijt om een bak of differentieel om te wisselen.

Voorzichtig met de versnellingsbak hoef je bij de Tatra niet
te zijn, het is al pneumatisch bekrachtigd dus lomper
schakelen dan dat het servoventiel doet kun je toch niet....
:-D :-P

Tevens heeft de Tatra standaard een bandendrukwisselsysteem,
dat is ook onbetaalbaar in arbeidsuren en onderdelen, als je
die later nog op je MAN bijop wilt zetten.

Als je bang bent om niet aan onderdelen te kunnen komen: De
importeur van Tatra in Nederland is Wienen Dieselservice in
Dalfsen (jaja, had je niet gedacht he ??) nog geen 10 km van
jullie vandaan, in ieder geval een stuk dichterbij dan
Commerce, of welke legerdump dan ook.

Een Tatra T-813 8x8 van bouwjaar begin jaren '70 kun je bij
een Engelse legerdump al voor 4500 Pond krijgen. Da's 6000
Euro. Als je een wat gangbaarder type T-815 van een jaar of
20 jonger wilt, betaal je misschien 9 tot 11.000 Euro.

Als je die 6x6 Tatra neemt die ik je liet zien, heb je een
orginele gestuurde uitvoering, die dus gegarandeerd niet
wringt. Ook kun je de stuurbekrachtiging orgineel houden, en
heb je naar de assen en versnellingsbak praktisch geen
omkijken naar, omdat dat van dezelfde sterkteklasse is als
die tanktransporter.

Bedenk je goed, waar je je arbeidsuren in steekt....;-)
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
en voor dat geld heb je ook nog gordijntjes voor de raampjes
:-D heb je al gekeken in de boerderij renze ?
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
Dat nummer van de Boerderij is al zo'n 8 jaar oud en die heb
ik al LANG niet meer.
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
Wij zullen altijd met MAN blijven rijden (mijn vader
kennende) omdat we toch meer vertrouwen in een duitse MAN
hebben, dan een oost europese vrachtwagen.
En de evt in de toekomst te bouwen 3 asser heeft niet voor 2
gestuurde assen, maar is een gewone 4x4, maar dan zit er op
de plek van de achterste as een pendel punt voor de tandem,
met een starre as voor, en een gestuurde achter, en die zijn
al veel beter bekrachtigt, dus geen probleem.
En de banden zullen een slagje kleiner zijn, dan die er nu
onder liggen.
Ook de rijsnelheid is dan lager, zodat je geen 90 meer kunt
rijden: dat scheeld ook weer scheuren in de banden, wat we
nu hebben.

PS: in de hoogste versnelling wegrijden is bij een
vloeistofkoppeling en zeker bij koppelomvormer behoud voor
je versnellingsbak, omdat het berekend is op de krachten, en
je hoeft niet te schakelen, wat veel synchromesringen
bespaard.
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
Renze, bedankt voor die links, en als iemand zo'n
vrachtwagen weet te staan mail dan even.
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
Precies, dat dacht ik al... Niet voor niets merkte ik op dat
jullie waarschijnlijk meer kijken naar het "made in Germany"
dan naar de constructieve eigenschappen en rationele
functiegeschiktheid... :-D

Geeft niks hoor, dat snobisme is Fendt rijders eigen...:-P

Datzelfde zie je ook sinds deze Tatra trucks onder de
merknaam ATC op de defensiebeurs in Amerika stonden: Vorig
jaar was er gematigde belangstelling, deze truck met unieke
ondersteltechniek (onafhankelijke wielophanging gemonteerd
aan een centrale framebuis, de laadbak is torsievrij
gemonteerd) was een vreemde eend in de bijt, en men kwam dan
ook alleen erop af omdat er de naam American Truck op stond,
en er een Cummins in zat.

Ondertussen heeft het Israelische leger er een paar honderd
gekocht (Die israeli's temidden van de Arabieren willen
uiteraard alleen het beste hebben !!) en het Amerikaanse
leger heeft er 302 in bestelling, waar waarschijnlijk een 30
meter hoge HIAB radiobaken-telescoop op komt.

Nu pas kun je zeggen dat deze techniek op de defensiebeurs
afgelopen januari, alom geaccepteerd wordt en is het er
schoorvoetend toch druk op de ATC stand...

Toch leuk dat het Amerikaanse leger nu afhankelijk wordt van
vroegere (vijandelijke) oostbloktrucks... :-D
Uiteindelijk geven de technische aspecten de doorslag, en
niet de politieke aversies..;-):-)


Trouwens, ik had wel het idee dat je de achterste as van je
tandem wilde verbouwen, en niet een dubbele vooras wilde
maken, da's immers het meest makkelijk. Maar als je de brede
en grotere banden ook nog wilt sturen moet je meer ruimte
maken tussen de wielen omdat ze anders tegen elkaar komen.
Daarnaast, bij een starre tandem ligt het draaipunt in het
midden van de tandem. Bij een gestuurde tandem komt het
draaipunt naar voren te liggen, en klopt de sporing van je
vooras niet meer in de bocht, omdat alle wielen op 1
denkeeldig draaipunt moeten draaien, om wringingsloos de
bocht om te gaan.

Ik zou zelf voor een zo hoog mogelijke band kiezen, die
heeft de geringste oploophoek en zal bij insporing het
makkelijkst "opklimmen". Die monteer je niet zonder meer op
zo'n kort tandemstel.


Over die scheuren in de banden: Waarom denk je dat die
Tatra's standaard een bandendrukwisselsysteem hebben ??:-)

Misschien is het een idee om een gewone truckband, of
grondverzetband, te laten coveren om er een trekkerprofiel
op te maken. Dan heb je een stevigere band die beter tegen
de hogere snelheden kan, bij een spanning van 6 tot 8 bar op
de weg, en 1.5 in het veld.

Ik geloof dat je nu op 3.5 bar rijdt, of niet ??
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
Oh ja Paul, de bak is berekend om met de koppelomvormer in
de 6e weg te trekken... O.K. dat klopt... De bak is berekend
voor die 30% extra koppel op de ingaande as van de bak.

Nu even NUCHTER: Maar waarom dan toch soms 2 bakken
kapottrekken in 1 seizoen ?? Met andere woorden: je MAN is
niet berekend, c.q geschikt om met deze grote bandenmaat
(extra koppel op de drijfassen en uitgaande as van de bak)
en deze belading in kniediepe modder te werken. :-\
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
de bak is niet berekend op de lading en de chauffeur, maar
als je gewoon in de 6 wegrijd waar dit kan, of van de 4 naar
de 6 gaat de vernellingsbak er niet kapot van.
De bak gaat kapot aan het vooruit/achteruit rijden, vooral
als hij bijna vastzit, wil dit nog weleens onbenullig gaan.
Vandaar dat ook altijd de R, 1 en/of 2 kapot is, de rest is
nog nooit kapot geweest.
En we haalden altijd een 2e hands bak bij commerce, die soms
direct al kapot waren. Deze bakken zijn uit de vrachtwagen
gehaald, omdat ze al een probleem haddden, wat wij in 1e
instantie niet wisten, en dachten dat de bakken 100%waren.
Maar in 2002 hebben we een bak gereviseerd, en hij rijdt nog
steeds zonder problemen.
0,0,0
Re: MAN silagetruck/mengele
jaha... koop dan iets wat er WEL op berekend is...;-)

ahum, je moet ook zelf maar zien... :-(
0,0,0
Loading Message List
[1][2] (page 1 of 2)
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.164sec