FarmPhoto.com - Picture yourself farming.
T3RRA Cutta
Thread #89358 / / Total number of messages: 25 / Thread View Count: 2855 / Add thread to favorites:
1255xl 89358 363 Fendt 512c met Ipsam multiwheel either
Fendt 512c met Ipsam multiwheel
Fendt 512c met Ipsam Multiwheel

deze boer doet alles zelf, mais haksellen doet hij dus ook
zelf, dit doet hij met een oude mengelle.
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
*
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
de slootmid injecteur
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
en weg ermee
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
waarom heeft deze boer eigenlijk geen drukwisselsysteem op
de banden van de tank?
want met de banden op 2 bar kun je wel een spoortje krijgen
ondanks de vier wielen naast elkaar. met het
drukwisselsysteem wordt het insporen echt minimaal...
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
Moet er dan twee bar in ??

Als ik een dik pak kuilvoer achterop de 5245 heb, met
16.9-30 achter, bollen ze maar een klein beetje uit bij 1,5
bar. Meestal heb ik niet meer dan 1.2 bar erin, ook op de
weg is dat zat.
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
pieter omdat als boeren dat zelf doen kijken ze niet zo nou
dan hoeft er geen druk wissel of hondegang of dergelijke op
dan kijken ze ineens niet naar een spoortje meer of minder
is mij al meerdere malen op gevallen maar ene loonwerker
moet wel met het nieuwste en beste materiaal komen en als
het kan moeten ze een zak geld meenemen .....:-\ rare wereld
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
pieter omdat als boeren dat zelf doen kijken ze niet zo nou
dan hoeft er geen druk wissel of hondegang of dergelijke op
dan kijken ze ineens niet naar een spoortje meer of minder
is mij al meerdere malen op gevallen maar ene loonwerker
moet wel met het nieuwste en beste materiaal komen en als
het kan moeten ze een zak geld meenemen .....:-\ rare wereld
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
De meeste boeren zitten minder op de weg en kunnen de banden
dus zowieso al op een lagere spanning laten, en zijn dan
geen luchtdrukwisselsysteem nodig...
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
deze tank staat standaard op vier stuks afgesleten (ongeveer
10 tot 20% profiel) michelin xm108 650/65 r 38

dit is een hele soepele band. als je die op de weg op 1 bar
laat staan zijn ze binnen enkele dagen bijna glad
afgesleten.

ik heb deze foto aan het begin van dit voorjaar gemaakt. in
de tank zat nog ongeveer 9,5 kuub mest. de band staat op 1
bar. als de tank helemaal geladen is, dan zit er bijna 13
kuub in. als je de bandenspanning dus zo laag laat staan,
dan zijn je banden zo helemaal weg gesleten.

maar dat afslijten is overigens niet het ergste. de banden
kunnen inwendig gaan scheuren rondom de hiel.

als de tank geheel geladen is en er hangt een 7,4 meter
bemester aan, dan weegt de hele tank ongeveer 23 ton. om dan
je banden op zo'n lage spanning te laten staan is nogal wat
:-\

nu is de tank achter die fendt wel wat lichter als de
multiwheel waar ik mee rijd.
de bemester is wat smaller en er zit zo te zien ook heel wat
minder extra's op de tank. die tank is een vacuumtank, die
is ook al wat lichter als eentje met een verdringerpomp
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
inderdaad, als boeren zelf bezig zijn maakt het meestal niks
uit, maar als ik bij een boer kom dan lopen sommige boeren
de hele dag achter de tank aan om te kijken of er nergens
spoortjes staan en of ik overal goed aansluitend gereden
heb.
maar als het tarief iets om hoog gaat omdat er nieuw
materiaal met alles er op en eraan staat, dan beginnen die
boeren ook alweer te klagen....

soms lijkt het alsof je als loonwerker het nooit goed kunt
doen... das af en toe wel vervelend in mijn werk vind ik.
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
zo een multiwheel tank lijkt me heel mooi
maar in duitsland verkoopt ze het niet omdat je maximal 12
ton op 1 as hebben kunnt:-(
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
nou, dat kan toch makkelijk? deze tank is een tweeasser,
alleen liggen de twee assen naast elkaar.

beide assen zijn elk apart opgehangen aan de tank en kunnen
ook onafhankelijk van elkaar de bodem volgen.
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
nou, dat kan toch makkelijk? deze tank is een tweeasser,
alleen liggen de twee assen naast elkaar.

beide assen zijn elk apart opgehangen aan de tank en kunnen
ook onafhankelijk van elkaar de bodem volgen.
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
Pieter,


Het is toch een enkelasser (met onafhankelijke
wielophanging). In Nederland en België is het ook verboden
met een volle tank over de weg te rijden met deze tank. Maar
niemand controleert dit.
In Duitsland heeft men kentekens op landbouwvoertuigen en
aanhangers. Je krijgt deze tank nooit door de kenteken
keuring. :-(
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
meet de kentekens op de aanhangers is het noog anders
als jij een aanhanger met maximal 25km/h rijd( de meesten
boeren plakken er een 25 schild aan en rijden toch 40;-))
moet jij keene stuur betalen en de kenteken is hetzelfde als
op en van jouw trekkers
jij hebt dus keen keuring
de trekkers worden alle twee jaar door de bestuur onderzoekt
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
hoe kan het dan dat een tank waar echt twee assen onder
zitten aangemerkt wordt als enkelasser?

deze tank wordt trouwens in belgie gemaakt. je zou toch aan
nemen dat hij dan ook door de keuring zal komen daarzo?
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
nu ik er trouwens nog eens aan denk... toen we deze tank
opgehaald hebben zat er zelfs nog een belgische
kentekenplaat op.

alleen deze heb ik er af gehaald... heeft weinig nut voor
ons vonden we
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
Pieter,

Heeft een auto onafhankelijke wielophanging dan ook 4 assen,
oetlul?
Assen die minder op dan 1 meter achter elkaar zitten worden
door de wet gezien als EEN as.

Die belgische plaat heeft dezelfde code als de plaat op de
trekker. Net zoiets als autoaanhangers onder de 750 kg.
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
de ophanging van de wielen onder deze tank is volgens mij
toch echt geen onafhankelijke wielophanging. dat is als
ieder wiel los van elkaar aan het frame opgehangen is.
net zoiets als de voorwielen van de nieuwe john deere 8020
serie
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
Pieter,

Alleen is hier aan weerszijden van de ophanging een wiel
gemonteerd in plaats van aan 1 zijde.
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
tja, ik heb me nooit echt verdiept in hoe dat allemaal zit
voor de wet... ben ik ook niet van plan om te gaan doen :-D

ik ga wel gewoon lekker aan het werk, vind ik voor mezelf
veel verstandiger :-D
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
Lekker slim hoor, niet de moeite doen om een beetje op de
hoogte te blijven, dat gaat je op een gegeven moment toch
alleen maar geld kosten als jeje niet aanpast. Oke, soms
gaan ze qua regels ook wel erg ver. Maar ik vin dhet
bijvoorbeeld dus echt niet verkeerd dat er een kenteken
komt, en dat daardoor dus de trekkers gekeurd moeten gaan
worden. Als je ziet hoe sommige over de weg durven te
rijden..

Maar Pieter, hoe durf jij te zeggen dat als boeren zelf op
het land werken, het hun geen ene fuck interesseert hoe dat
gebeurt? Ik weet niet in wat voor een gebied dat jij woont,
maar bij ons wordt er dus echt wel op gelet dat er geen
structuurbederf optreedt. Daar heb je als je pech hebt wel 5
jaar last van. Vorige week kwamen ze bij ons mest rijden, 2
NH's met Tebbes(ik meen iets van 9 ton laadgewicht?). Konden
overal rijden, maar op een plaats, waar een paar jaar terug
geknoeid was, viel hij met de kar bijna tot de as erin, was
echt niet normaal. Heb d'r thuis foto's van liggen. Maar als
je een beetje zuinig op je grond bent, haal je gewoon veel
betere opbrengsten, en dat vind ik toch wel de moeite waard.
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
Ik heb op mijn werk al heel veel te maken met keuringen...
we moeten regelmatig kranen keurklaar maken enzo. Maar om me
er nou meer in te gaan verdiepen dan dat nu voor mijn werk
nodig is vind ik niet echt noodzakelijk. Als we zo nodig
nieuwe dingen moeten leren, dan gaan we daar wel voor op
cursus.

Wij zien het ook best zitten met de trekkerkeuring. We
hebben verschillende klanten die met zeer slechte spullen op
de weg komen. Reparaties allemaal zo goed mogelijk enzo, een
nieuw lampglaasje bijvoorbeeld is al te duur en nergens voor
nodig vinden sommigen.


Van dat boeren veel minder precies kijken als ze het zelf
doen dan dat als de loonwerker hetzelfde komt doen maak ik
heel vaak mee in mijn werk.

pasgeleden ben ik bij een boer wezen injecteren, ik moest
goed oppassen voor sporen enzo. Maarja, daar letten we
natuurlijk altijd al goed op. Als het echt niet gaat, dan
adviseren we de boer gewoon om nog een tijdje te wachten tot
het beter wordt. Dat was dus ook bij deze boer. Nou, het was
wel goed dat we dan een weekje later nog eens gingen kijken.
Maar de dag erna is de man zelf met een zware trekker en
tandemassertje het perceel op gegaan en heeft overal sporen
gereden van minstens 10 cm diep. Op een gegeven moment moest
er iemand van ons komen met de kraan om hem weer los te
trekken.

Ook met het maaien kom ik dit soort dingen vaak tegen. Als
ze zelf maaien, dan wordt het gras maar heel lichtjes of
soms helemaal niet gekneust. Anders kan hun trekker de
maaier niet aan ofzo. Maar als ik dan kom maaien, dan kan ik
de borstelrollen van de kneuzer soms niet dicht genoeg
zetten voor ze. Als ik al helemaal op maximaal rijd, dan
willen ze het eigenlijk nog beter gekneust hebben. Maar
ondertussen maaien ze zelf het perceel ernaast af zonder een
kneuzer.

Een tijd geleden moest er zo rond de 20 cm diep geinjecteerd
wordt. Das een hele kluif voor de trekker, maarja, het lukte
wel aardig. Een weekje later maakte die boer een heel simpel
egje van twee rijtjes triltanden achter zijn eigen tankje.
De mest ligt meer bovenop dan ondergewerkt.


Dit zijn zo maar een paar voorbeelden van wat ik wel eens
tegen gekomen ben. Maar dit soort dingen komen we best vaak
tegen.


Lekker slim hoor, niet de moeite doen om een beetje op de
hoogte te blijven, dat gaat je op een gegeven moment toch
alleen maar geld kosten als jeje niet aanpast. Oke, soms
gaan ze qua regels ook wel erg ver. Maar ik vin dhet
bijvoorbeeld dus echt niet verkeerd dat er een kenteken
komt, en dat daardoor dus de trekkers gekeurd moeten gaan
worden. Als je ziet hoe sommige over de weg durven te
rijden..

Maar Pieter, hoe durf jij te zeggen dat als boeren zelf op
het land werken, het hun geen ene fuck interesseert hoe dat
gebeurt? Ik weet niet in wat voor een gebied dat jij woont,
maar bij ons wordt er dus echt wel op gelet dat er geen
structuurbederf optreedt. Daar heb je als je pech hebt wel 5
jaar last van. Vorige week kwamen ze bij ons mest rijden, 2
NH's met Tebbes(ik meen iets van 9 ton laadgewicht?). Konden
overal rijden, maar op een plaats, waar een paar jaar terug
geknoeid was, viel hij met de kar bijna tot de as erin, was
echt niet normaal. Heb d'r thuis foto's van liggen. Maar als
je een beetje zuinig op je grond bent, haal je gewoon veel
betere opbrengsten, en dat vind ik toch wel de moeite waard.
0,0,0
Re: Fendt 512c met Ipsam multiwheel
oeps, had ff de tekst waar ik op reageerde nog moeten wissen
:-\
0,0,0
Loading Message List
[You must sign in to add photos or messages to this thread]
.
Please Note: FarmPhoto.com does not claim ownership of the photos posted here.
Contact individual posters for permission before using any of the photos.
0.134sec